Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podsumowała rok 2022 i stosowny raport przekazała marszałkom Sejmu i Senatu, premierowi i prezydentowi. Dokument jest obszerny, ale zawiera kilka wniosków groźnych dla przyszłości tv. Przegrywa z internetem.
Abonenci w liczbach
Na koniec ubiegłego roku Poczta Polska miała zarejestrowanych 4 947 939 abonentów, w tym instytucjonalnych – 239 237.
- 4 703 846 miało telewizor lub radio,
- 244 093 tylko radio.
To wzrost o 1034, ale gdy spojrzeć na dane dotyczące abonentów prywatnych, to zauważalny jest spadek o o 1 597 827
„72 tys. mniej osób i instytucji płaci abonament. Liczba abonentów z zarejestrowanymi odbiornikami RTV zmniejszyła się o 1 596 793. Ponadto nastąpił spadek liczby abonentów zwolnionych od opłat abonamentowych o 1 359 639.
Według stanu na 31 grudnia 2022 r. zarejestrowane odbiorniki posiadało: 4 708 702 (34,7 proc.) gospodarstwa domowe, spośród których 2 563 842 (54,5 proc.) abonentów było zwolnionych z wnoszenia opłat. To m.in. osoby powyżej 75 roku życia, inwalidzi I grupy i weterani” – analizuje serwis wirtulanemedia.pl.
Ponad połowa Polaków nie płaci abonamentu
Dodatkowo nie każdy płaci za posiadanie odbiornika. Tak robiło zaledwie 34,7 proc. zobowiązanych.
Przypomnijmy, że w tym roku abonament RTV w przypadku telewizji lub telewizji i radia wynosi 27,3 zł miesięcznie, a w przypadku radia 8,7 zł.
Do wniesienia opłaty abonamentowej – przypomnijmy – są zobowiązane osoby posiadające i użytkujące odbiornik telewizyjny lub radiofoniczny w gospodarstwie domowym lub samochodzie, który jest ich własnością. Abonament powinny płacić także m.in. sanatoria, żłobki, szkoły wyższe czy zakłady pracy.
Spójrzmy na dane z ostatnich lat, ile osób wywiązywało się z tego obowiązku:
- 2022 – 2,5 mln,
- 2021 – 3,9 mln,
- 2020 – 3,9 mln,
- 2019 – 2,8 mln,
- 2018 – 2,8 mln,
- 2017 – 2,6 mln.
Oglądamy mniej tv
Okazuje się również, że Polacy oglądają coraz mniej telewizji. Przynajmniej tej tradycyjnej, która jest wypierana przez internet.
Z raportu KRRiTV wynika, że wśród grupy wiekowej 10-24 lata spadek czasu spędzonego przez telewizorem wyniósł aż 11 minut.
Co do całej widowni telewizyjnej zanotowano spadek o 310 tysięcy osób.
Napisz komentarz
Komentarze