ZAMEK KSIĄŻĄT POMORSKICH W SZCZECINIE
Program wydarzeń kulturalnych – marzec 2022
Na terenie Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie obowiązuje przestrzeganie reżimu sanitarnego według aktualnych wytycznych Ministerstwa Zdrowia (ze względu na trwającą epidemię COVID-19) i regulaminów: obiektu, zwiedzania oraz uczestnictwa w wydarzeniach.
Spotkania, wystawy, spektakle i koncerty - wydarzenia z udziałem publiczności, odbywają się z zachowaniem wymaganego reżimu sanitarnego. Liczba osób jest ograniczona. Ze względu na sytuację epidemiczną wydarzenia mogą zostać odwołane lub przełożone.
WYDARZENIA MIESIĄCA
XXIV Wiosenne Koncerty Gitarowe
Wiosennych Koncertów Gitarowych znów będzie można posłuchać na żywo w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie!
19 i 20 marca (sobota i niedziela), godz. 18:00
26 i 27 marca (sobota i niedziela), godz. 18:00
Sala Anny Jagiellonki, wejście A (I piętro)
Bilety: 50 zł (na koncerty w dn. 19, 26 i 27 marca), 60 zł (na koncert w dn. 20 marca)
Wiosenne Koncerty Gitarowe już na stałe wpisały się w kalendarz szczecińskich wydarzeń kulturalnych. Są organizowane przez Zamek od 1998 roku (w ubiegłym roku festiwal odbył się w formule wirtualnej). Dzięki zróżnicowanym stylistycznie koncertom, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowe brzmienie gitary klasycznej, wydarzenie skupia szerokie grono miłośników dobrej muzyki. Każdego roku Zamek w Szczecinie gości artystów reprezentujących najwyższy światowy poziom. W Zamku Książąt Pomorskich występowali już m.in. Zoran Dukić (Chorwacja), Ricardo Gallen (Hiszpania), Aniello Desiderio (Włochy), Susana Prieto (Hiszpania), Alexis Muzurakis (Grecja) czy Marcin Dylla (Polska).
Kierownikiem artystycznym Wiosennych Koncertów Gitarowych jest Piotr Pałac, szczeciński gitarzysta i pedagog.
PROGRAM KONCERTÓW:
19 marca (sobota), godz. 18:00
Dawid Pajestka – gitara
Magdalena Pajestka – skrzypce
Dawid Pajestka to szczeciński artysta, laureat wielu konkursów gitarowych solo i w duecie. Jest nie tylko świetnym solistą, ale także członkiem dobrze znanego w gitarowym świecie duetu Pajestka – Kostecki, który niedawno wydał płytę i występował w zeszłorocznej, wirtualnej edycji zamkowego festiwalu. Dawid Pajestka jest również inicjatorem muzycznych projektów, ukazujących możliwości gitary w zestawieniu z innymi instrumentami. W pamięci szczecińskich melomanów pozostał choćby jego koncert z kwartetem smyczkowym i wykonanie "Five world dances" Sergio Assada. Podczas tegorocznej edycji Wiosennych Koncertów Gitarowych obok utworów Tansmana, Brouwera czy Albeniza, które stanowią tzw. żelazny gitarowy repertuar, usłyszymy kompozycje twórców takich jak Quique Sinesi i Carlos Rafael Rivera reprezentujących kulturę południowoamerykańską. Koncert zwieńczy wykonanie wraz ze skrzypaczką Magdaleną Pajestką utworu Mozarta.
Program koncertu:
1. Quique Sinesi - Sonidos de Aquel Día
2. Alexandre Tansman - Variations sur un thème de Scriabine
3. Isaac Albeniz - Asturias
4. Leo Brouwer - „Hika” in memoriam Toru Takemitsu
5. Carlos Rafael Rivera - Whirler of the Dance. Three Muses for solo guitar
6. W. A. Mozart - Duo in G KV 423 (arr. E. Fisk )
20 marca (niedziela), godz. 18:00
Łukasz Kuropaczewski – gitara
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Bartłomiej Miler – perkusja
Niepowtarzalny koncert w wykonaniu trzech światowej klasy muzyków: gitarzysty Łukasza Kuropaczewskiego, akordeonisty Macieja Frąckiewicza i perkusisty Bartłomieja Milera.
Łukasz Kuropaczewski występował w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku. Często występuje jako kameralista, m.in. z Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja). Nagrał sześć płyt, z czego trzy “Polish Music”, “Aqua e Vinho” i “Nocturnal”, otrzymały nominacje do Fryderyków w kategoriach: Najwybitniejszy Album - Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album - Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album - Recital Solowy. Ostatnia płyta - „Adela”, nagrana wraz z pianistą Aleksandrem Dębiczem i kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim - była jedną z najlepiej sprzedających się płyt w Polsce. Kuropaczewski jest też wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu europejskich festiwali gitarowych oraz na uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. Od 2018 roku jest profesorem w Kunstuniversität w Graz w Austrii.
Maciej Frąckiewicz to zwycięzca jednego z najważniejszych konkursów akordeonowych na świecie – Certamen Internacional de Acordeón „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012 r.), a także laureat Paszportu Polityki (2013 r.). Artysta zdobył nagrody w wielu międzynarodowych konkursach akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Regularnie występuje jako solista z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in. z Filharmonią Narodową, NOSPR, Philharmonisches Staatsorchester Mainz, Beethoven Orchester Bonn, Bochumer Symphoniker. W swoim dorobku ma ponad 90 prawykonań, nagrał sześć autorskich płyt (nominowanych do Fryderyków oraz do Opus Klassik).
Bartłomiej Miler jest artystą praktykującym różne style i obracającym się w kontrastowych dziedzinach muzyki. Multiinstrumentalistą, który wykorzystuje swoje umiejętności gry na klarnecie, klarnecie basowym, fortepianie, perkusji klasycznej i rozrywkowej w różnych eksperymentach i projektach muzycznych, jak również do celów kompozytorskich, akompaniatorskich i dyrygenckich. Jest współzałożycielem zespołu perkusyjnego "Trio BenBen", który wielokrotnie osiągał znaczące sukcesy na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Laureat konkursów m.in. we Włoszech i Niemczech. Od 2011 roku współpracuje z Poznańską Filharmonią. Występował na koncertach z orkiestrą Adama Sztaby i jako gość specjalny z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”.
Program koncertu:
1. I. Albeniz - Asturias
2. L. Boccherini - Grave i Fandango
3. A. Schnittke - Suita w Dawnym Stylu
4. B. Miler - Le Lotus Pourpre
5. A. Debicz - Nowy Utwor
6. C. Tavolaro - Milonga
7. T. Gubitsch – Travesuras
26 marca (sobota), godz. 18:00
Błażej Sudnikowicz - gitara
Kwartet smyczkowy w składzie:
Karolina Górny - I skrzypce
Marcjanna Derentowicz - II skrzypce
Dorota Malmor - altówka
Bartłomiej Pacan - wiolonczela
Błażej Sudnikowicz w swojej muzyce łączy brzmienie gitary klasycznej i instrumentów smyczkowych ze współczesnymi technikami produkcyjnymi, wykorzystywanymi w muzyce filmowej i elektronicznej. Jego twórczość charakteryzuje połączenie tradycyjnej muzycznej narracji z cechami stylistycznymi minimal music, muzyki ambient. Sudnikowicz jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii, Włoszech, Holandii i Hiszpanii. Tworzy ścieżki dźwiękowe do sztuk teatralnych, instalacji i wizualizacji. Podczas swojego występu w Zamku zaprezentuje dzieła powstałe w ramach projektu MIASTA realizowanego w ramach stypendium MKiDN „Młoda Polska” wraz z kompozytorem Grzegorzem Jurczykiem.
Gitarzyście towarzyszyć będą młodzi artyści - kwartet smyczkowy studentów Akademii Muzycznej w Katowicach: Karolina Górny, Marcjanna Derentowicz, Dorota Malmor, Bartłomiej Pacan.
Program koncertu:
autorskie utwory Błażeja Sudnikowicza i nowo powstałe kompozycje Grzegorza Jurczyka
27 marca (niedziela), godz. 18:00
Kupiński Guitar Duo – Ewa Jabłczyńska, Dariusz Kupiński (gitara)
Ewa Jabłczyńska i Dariusz Kupiński tworzą duet łączący pasję, wyjątkową muzykalność oraz technikę gry na najwyższym poziomie. Niebywała głębia interpretacji, jakość dźwięku, finezja oraz wysublimowane aranżacje sprawiły, że Kupiński Guitar Duo to dziś jeden z najbardziej docenianych duetów gitarowych.
Gitarzyści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a także Universität der Künste w Berlinie i Hochschule für Musik w Weimarze. Występowali z recitalami w większości krajów Europy, USA, Meksyku, Chinach, Japonii i Tajwanie. Oprócz działalności koncertowej zajmują się też pracą pedagogiczną. W 2011 roku ukazał się ich debiutancki album „Spanish Music” z muzyką I. Albéniza, E. Granadosa, M. de Falli. Ich druga płyta „Recital” (2016 r.) zawiera głównie autorskie aranżacje utworów F. Chopina, G. Rossiniego, A. Piazzolli, E. Granadosa oraz G. Gershwina. Ideą najnowszej płyty „Kupinski Guitar Duo Goes Modern” (2021 r.) było zarejestrowanie nowej, nieznanej i nieutrwalonej jeszcze na nagraniach oryginalnej literatury na duet gitarowy. W latach 2018-2019 duet realizował projekt artystyczno-naukowy na Uniwersytecie w Louisville (USA), związany z opracowaniem i wykonaniem wybranych utworów gitarowych z kolekcji: Grawemeyer Collection of Contemporary Music. Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP.
Program koncertu:
Utwory oryginalne oraz autorskie transkrypcje na duet gitarowy:
1. Fernando Sor (1778-1839) - Fantaisie op. 54
2. Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
- Menuets I & II
- Les sauvages
- Les tendres plaintes
- Le rappel des oiseaux
3. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) - Lieder ohne Worte (arr. Kupinski Duo)
- Hunting Song op. 19 No.3
- Lost Illusions op. 67 No. 2
- Unrest op. 30 No. 2
- Meditation op. 67 No. 1
- Passion op. 38 No. 5
4. Konstantin Vassiliev (b.1970) - Berg-Rhapsodie
457. rocznica urodzin Eilharda Lubinusa
24 marca 1565 r. urodził się Eilhard Lubinus, związany ze szczeciński dworem, a szczególnie księciem Filipem II, wybitny uczony i kartograf przełomu XVI i XVII w., autor m.in. Wielkiej Mapy Księstwa Pomorskiego.
24 marca 2022 r., w 457. rocznicę urodzin Lubinusa, Zamek zaprasza na tematyczne spotkanie połączone z pokazem slajdów, które poprzedzi projekcja filmu archiwalnego „Zamek Szczeciński” oraz na oprowadzanie po dziedzińcach zamkowych. Spotkanie i spacer poprowadzi Tomasz Wieczorek, zamkowy przewodnik i kierownik Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej.
24 marca (czwartek)
godz. 16:00 – seans i prezentacja
godz. 17:00 – spacer
Kino Zamek, dziedzińce Zamku
Liczba miejsc na seans i prezentację w Kinie Zamek ograniczona, bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia od godziny 15:00 w kasie Zamku – wejście A oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I.
Wstęp wolny na spacer z przewodnikiem po zamkowych dziedzińcach.
„ZAMEK SZCZECIŃSKI”
Film archiwalny, udźwiękowiony, Polska 2013 (33 min)
Autor archiwalnych zdjęć Witold Chromiński
Opracowanie Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna Tomasz Wieczorek
Współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański
Digitalizacja Zbigniew Pryjmak, realizacja Studio nagraniowe Elvis van Tomato
Archiwalny materiał filmowy (autorstwa Witolda Chromińskiego), do którego zdjęcia powstały w latach 1958-1961. Materiał odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i poddano cyfrowej rekonstrukcji. Zrekonstruowany film miał swoją premierę w 100-lecie urodzin autora, w roku 2013. Pierwotny, niemy materiał składał się z trzech taśm i trwał łącznie niewiele ponad 24 minuty, a podczas pierwszych projekcji komentarz do niego wygłaszany był na żywo. Dokument uzupełniono uwagami z off-u, ale zachowano charakterystyczny odgłos projektora, towarzyszący oryginalnej wersji.
Film prezentuje Zamek i jego otoczenie, a także zrujnowane, prawie opustoszałe śródmieście Szczecina. Dokumentuje też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji Zamku (odbudowy Skrzydła Północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką czy świeżo odbudowany Most Długi.
SPACER
Po seansie, o godz. 17:00, zaplanowano spacer po zamkowych dziedzińcach. Zbiórka uczestników przy Wieży Zegarowej, wstęp wolny. Trasa zwiedzania: Duży Dziedziniec (zegar zamkowy, płyta erekcyjna księcia Barnima XI, płyta nagrobna księcia Barnima III, zegary słoneczne), Dziedziniec Menniczy (figura biskupa Ottona z Bambergu, płyta erekcyjna książąt Filipa II i Franciszka I, obrys kościoła św. Ottona oraz makieta Zamku w skali 1:100). Podczas zwiedzania akcent będzie położony na działalność Eilharda Lubinusa.
Koncerty z okazji Dnia Kobiet
Strofki na gitarę
6 marca (niedziela), godz. 17:00
Sala Anny Jagiellonki, wejście A (I piętro)
Bilety 40 zł
Podczas koncertu usłyszymy piosenki Seweryna Krajewskiego i Agnieszki Osieckiej w wykonaniu szczecińskiego duetu Retro Gitary. Będzie to akustyczne i bardzo kameralne spotkanie z utworami, które powstały podczas różnych okresów współpracy autorów.
Zespół wystąpi w składzie: Piotr Huegel (wokal), Krzysztof Zaborniak (gitara).
Kobieta od A do Z
8 marca (wtorek), godz. 18:00
Sala Anny Jagiellonki, wejście A (I piętro)
Bilety 40 zł
Podczas koncertu będzie można usłyszeć przeboje z repertuaru Kabaretu Starszych Panów, Wojciecha Młynarskiego, ale także arie operetkowe, utwory z lat ’80. czy też współczesne, w autorskich aranżacjach i interpretacjach artystów Teatru Rozmaitości Gwitajcie. Podczas koncertu wystąpią: Izabela Mielczarek, Izabela Zielińska, Jakub Gwit i Miłosz Wojciechowski.
TEATR
Spektakl dla dzieci
Misiaczek
5 marca (sobota), godz. 9:30
6 marca (niedziela), godz. 9:30
19 marca (sobota), godz. 9:30
20 marca (niedziela), godz. 9:30
Sala 101, wejście A
Bilety: 10 zł (dziecko), 20 zł (opiekun)
Reżyseria Paweł Niczewski
Opieka artystyczna Anastasiia Miedviedieva
Muzyka Jacek Gałkiewicz
Teksty piosenek Marta Guśniowska
Scenografia, kostiumy: Agnieszka Miluniec, Maciej Osmycki
Obsada: Paulina Majtas, Paweł Niczewski
Spektakl teatralny dla dzieci od 18. miesiąca do 6 lat na podstawie materiału literackiego Marty Guśniowskiej. W lesie jakich wiele, mieszkał sobie zwykły niedźwiadek. Miał kochającą Mamusię i oddanych przyjaciół. Ale pewnego dnia coś się zmieniło. Co się dzieje z Misiaczkiem? Miłość, przyjaźń, kłopoty. Misiaczek - nieznana historia.
Spektakle dla widzów dorosłych
Będzie dobrze, Cohen
12 marca (sobota), godz. 19:00
13 marca (niedziela), godz. 19:00
26 marca (sobota), godz. 19:30
27 marca (niedziela), godz. 19:30
Sala Kina Zamek, wejście A
Bilety: 35 zł i 30 zł (ulgowy)
Występują: Konrad Pawicki, muzycy: Marcin Styborski, Paweł Grzesiuk, Wiktor Szostak
Reżyseria: Daniel Jacewicz
Scenariusz: Justyna Litkowska
Scenografia i wizualizacje: Kinga Dalska
Kierownictwo muzyczne: Marcin Styborski
Tłumaczenie piosenek: Justyna Litkowska, Maciej Zembaty, Konrad Pawicki
Zapraszamy na spotkanie z twórczością wybitnego kanadyjskiego pieśniarza i poety. Twórczością widzianą nieco inaczej - przez pryzmat i doświadczenie aktora Konrada Pawickiego, dla którego piosenki Cohena są sposobem na opowiedzenie jego intymnego świata.
Każdy artysta nosi w sobie bunt. Tworząc - ucieka, tworząc - czemuś się sprzeciwia, tworząc - szuka nowych rzeczywistości odległych od świata, w którym przyszło mu żyć. Z buntu, z niezgody rodzi się sztuka. Twórcy spektaklu, czerpiąc z bogatego źródła piosenek Leonarda Cohena, stworzyli postać dojrzałego mężczyzny, który próbuje przeciwstawić się światu, rusza do boju o lepszą rzeczywistość, ale nie znajduje siły na walkę ani w sztuce, ani w Bogu, ani w miłości do kobiet. Na oczach widzów przechodzi metamorfozę, pokazuje kolejne swoje oblicza, odsłania blizny. Kiedy wszystko zawodzi, pozostaje pytanie: czy to, o co walczył, nie było jedynie utopią i fatamorganą?
Kolega Mela Gibsona
Spektakl według tekstu Tomasza Jachimka
5 marca (sobota), godz. 17:00
Sala Kina Zamek, wejście A
Bilety: 30 zł i 25 zł (ulgowy)
Reżyseria: Waldemar Patlewicz
Monodram „Kolega Mela Gibsona” w doskonałym wykonaniu Adama Dzieciniaka jest zabawną historią Feliksa Rzepki, aktora w średnim wieku, którego kariera ograniczyła się do jednej, "wielkiej" roli Cyrano de Bergeraca, co jednak dawało Rzepce poczucie wielkości na lata.
- Tekściarz i satyryk Tomasz Jachimek napisał „Kolegę Mela Gibsona” na przekór aktorom, których zna doskonale. Opowiada o ich śmiesznostkach, przyzwyczajeniach, poczuciu niedowartościowania, słowem – ich wadach. Bohater tekstu Feliks Rzepka, to uosobienie „wybitnego” aktora, który ze szczytów sławy i popularności za sprawą jednej decyzji dyrektora teatru stacza się na samo dno scenicznego niebytu… Ale Rzepka to nie tylko aktor. To wyjątkowe zwierciadło, w którym podczas półtoragodzinnego spektaklu możemy się przeglądać i zaczyna nam być niewygodnie, a nawet nieprzyjemnie – mówi reżyser Waldemar Patlewicz.
SPOTKANIA I WYKŁADY
ZAMKOWY WIECZÓR KSIĄŻĘCY
Archaiczne brzmienia w nowoczesnym świecie, czyli historia muzyki żydowskiej
6 marca (niedziela), godz. 16:00
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Gość: dr Jakub Stefek
Prowadzenie: dr Wojciech Kral
Czy wiemy, jak brzmiała muzyka w czasach Starego Testamentu? Dlaczego w synagogach wprowadzono organy i kiedy to się stało? Niezwykłe dzieje muzyki żydowskiej, liczące sobie kilka tysięcy lat, stanowią same w sobie pasjonującą opowieść z pogranicza historii, geografii, sztuki, religii oraz polityki. Temat ten przedstawi wykładowca, badacz, organista, dr Jakub Stefek, związany jednocześnie z Warszawą, gdzie studiował oraz Szczecinem i Berlinem, gdzie pracuje.
OBLICZA ZAMKU
Trójka przyjaciół - trzy drogi do Gryfina
7 marca (poniedziałek), godz. 17:00
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Prowadzenie: Jakub Sieradzki
Jakub Sieradzki, regionalista, opiekun zbiorów specjalnych Biblioteki Publicznej w Gryfinie, przedstawi historię trójki przyjaciół z jednej klasy szkoły podstawowej. Choć pochodzą z różnych miejsc, ostatecznie ich losy splotły się w powojennym Gryfinie, a zdjęcia, pamiątki i relacje stanowią dowód zawiłości dróg, które doprowadziły zarówno ich, jak i wielu innych na Pomorze Zachodnie.
OBLICZA ZAMKU
Kogo interesował los portu w Szczecinie? Władze PRL i społeczeństwo wobec konfliktu w Zatoce Pomorskiej
14 marca (poniedziałek), godz. 17:00
Sala literacka
Bilety 10 zł
Prowadzenie: dr Tomasz Ślepowroński
Wywołany przez NRD w 1985 r. konflikt w Zatoce Pomorskiej zagrażał funkcjonowaniu polskiego Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście. W wyniku jednostronnego rozszerzenia wschodnioniemieckich wód terytorialnych i próby zajęcia przez Wschodni Berlin awanportu Świnoujścia przyszłość zachodniopomorskiej gospodarki morskiej oraz los tysięcy miejsc pracy w Szczecinie stanęły pod znakiem zapytania. Wykład przybliży uczestnikom spotkania stanowisko, jakie wobec działań władz NRD przyjmowały władze PRL, a także ukaże zaangażowanie lokalnych środowisk dla pozytywnego dla Polski rozwiązania sporu.
SZCZECIŃSKI SALON POEZJI
Wiersze Roberta Frosta i Wystana Hugh Audena w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka czyta Konrad Pawicki, aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie.
17 marca (czwartek), godz. 17:30
Sala Kina Zamek
Bilety 10 zł
Słowo wstępne: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Szczecińskiego Salonu Poezji. Wybór wierszy: Dorota Kawecka. Oprawa muzyczna: Sandra Lis (flet poprzeczny).
OBLICZA ZAMKU
Kuchnia pałacowa w świetle pamiętników i nowożytnych polskich książek kucharskich
21 marca (poniedziałek), godz. 17:00
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Prowadzenie: dr hab. Renata Gałaj-Dempniak, prof. US
Książki kucharskie w kuchniach pałacowych pełniły rolę upowszechniającą wiedzę na temat preferencji żywieniowych społeczeństwa, następujących po sobie mód na określone dania i produkty, pozwalały skorzystać z wiedzy i doświadczenia autorów przepisów zamieszczanych w publikowanych zbiorach. Szczególnie przydatne były przy organizacji większych, bardziej wyszukanych przyjęć. Uczestnicy spotkania - dzięki m.in. pamiętnikom ukazującym, jak bawiły się staropolskie elity między XVI a XVIII w. - zapoznają się z funkcjonowaniem kuchni elit, jej pracownikami, wyposażeniem, sposobem serwowania dań i w końcu z samą kuchnią - świąteczną (m.in. zwyczajami wielkanocnymi), wykwintną, adekwatną do ówczesnego stanu wiedzy o żywieniu.
ZAMKOWE SPOTKANIA Z PSYCHOLOGIĄ I SZTUKĄ
Tajemnice ludzkiej psychiki
29 marca (wtorek), godz. 17:30
Sala Literacka
Bilety 10 zł
Gościem Michała Józefa Kaweckiego, psychologa terapeuty, będzie prof. dr hab. n.med. Miłosz Parczewski, kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych, Tropikalnych i Nabytych Niedoborów Immunologicznych SPWSZ w Szczecinie, Zachodniopomorski Konsultant ds. Chorób Zakaźnych.
Słowo wstępne i prowadzenie: Michał Józef Kawecki, twórca i gospodarz Zamkowych Spotkań z Psychologią i Sztuką.
KINO
Kino Zamek (wejście A). Bilety w cenie 14 i 12 zł (ulgowy) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
MATKI RÓWNOLEGŁE
Madres paralelas
1 marca (wtorek), godz. 19:30
2 marca (środa), godz. 17:00
3 marca (czwartek), godz. 17:00
dramat/komedia, Hiszpania 2021 (120 min)
Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón
Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach. Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci.
Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.
„Matki równoległe” to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.
FILM ZDOBYŁ DWIE NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, ZA MUZYKĘ I GŁÓWNĄ ROLĘ KOBIECĄ DLA PENELOPE CRUZ.
JEDENASTE: ZNAJ SĄSIADA SWEGO (PRZEDPREMIERA)
Nebenan
2 marca (środa), godz. 19:30
dramat/komedia, Niemcy 2021 (92 min)
Reżyseria Daniel Brühl
Obsada: Daniel Brühl, Peter Kurth, Rike Eckermann, Aenne Schwarz, Gode Benedix
Reżyserski debiut Daniela Brühla, jednego z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich aktorów, który zrobił także karierę w Hollywood. "Jedenaste: znaj sąsiada swego" to cięta komedia i thriller zemsty w jednym. Światową premierę miał na MFF w Berlinie, gdzie zdobył duże uznanie krytyków.
Reżyserski debiut Daniela Brühla rozpisany jest na dwa głosy. To autoironiczna opowieść o trudnej relacji pomiędzy uprzywilejowanymi a wykluczonymi. Niekończące się słowne potyczki dotyczą spraw błahych, ale i poważnych tematów, jak konsekwencje zjednoczenia Niemiec i postępujący proces gentryfikacji. Rozgrywająca się w dużej mierze w jednym pomieszczeniu kameralna komedia trzyma w napięciu, zwłaszcza że każdy ma tu swoje sekrety.
Daniel jest wziętym niemieckim aktorem, przyzwyczajonym do tego, że wszystko idzie po jego myśli. Mieszka w ekskluzywnym lofcie w prestiżowej berlińskiej dzielnicy, ma piękną żonę, a poukładane życie rodzinne idzie w parze z zawodowymi sukcesami. Mężczyzna jest gotowy, by zrobić kolejny duży krok w aktorskiej karierze. Ma to być rola w popularnym amerykańskim filmie o superbohaterach. Szczegóły utrzymywanej w tajemnicy propozycji ma poznać na przesłuchaniach w Londynie. Zanim jednak dotrze na lotnisko, znajdzie chwilę, by wstąpić na kawę do baru za rogiem. Jedynym klientem tego klimatycznego miejsca jest Bruno, który, jak się okazuje, na ten moment czekał od dawna. Nie chodzi jednak o autograf czy wspólne zdjęcie, a nieuchronną konfrontację dwóch zupełnie odmiennych życiowych postaw.
Daniel Brühl – jeden z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich aktorów, który pracę w Europie godzi z karierą w Hollywood. Urodził się w 1978 roku w Barcelonie. Jego ojciec jest Niemcem, matka Hiszpanką. Przełomem dla Brühla okazała się główna rola w uwielbianym przez publiczność „Good Bye, Lenin!” (2003) Wolfganga Beckera. Otworzyło mu to drogę do międzynarodowej kariery, w czym wydatnie pomaga mu biegła znajomość aż pięciu języków. Miał okazję współpracować z takimi reżyserami jak Quentin Tarantino, Paul Greengrass, Julie Delpy czy Ron Howard. Za rolę legendarnego kierowcy wyścigowego Niki Laudy w filmie „Wyścig” (2013) nominowany był do Złotego Globu. Druga nominacja do tej nagrody przyszła w 2019 roku za główną kreację w popularnym serialu „Alienista”. „Jedenaste: znaj sąsiada swego” to jego reżyserski debiut.
KONKURS GŁÓWNY FESTIWALU W BERLINIE W 2021 ROKU.
W PĘTLI RYZYKA I FANTAZJI
Wheel of Fortune and Fantasy / Gūzen to sōzō
1 marca (wtorek), godz. 17:00
3 marca (czwartek), godz. 19:30
dramat, Japonia 2021 (121 min)
Reżyseria Ryûsuke Hamaguchi
Obsada: Kotone Furukawa, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori
Bohaterki „W pętli ryzyka i fantazji” wciąż powracają do zakończonego romansu, błędu z przeszłości, miasteczka, w którym przeżyły pierwszą miłość. Ale to także podróż ku narastającemu poczuciu niesamowitości, bo film, który zaczyna się jak klasyczna obyczajowa historia, niespiesznie przesuwa się w stronę science fiction. Autor nominowanego do Oscara „Drive My Car” kręci kołem fortuny z mistrzowską wprawą, a zrealizowane głównie we wnętrzach sceny są fenomenalnymi, zniuansowanymi portretami relacji. Błyskotliwym obserwacjom i dyskretnemu poczuciu humoru towarzyszy smutek, który sprawia, że film Hamaguhiego staje się cichym westchnieniem nad zmarnowanymi okazjami i naszą niedoskonałością.
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ FESTIWALU W BERLINIE W 2021 ROKU.
SONATA (PREMIERA)
4 marca (piątek), godz. 17:00
5 marca (sobota), godz. 14:30
6 marca (niedziela), godz. 19:30
8 marca (wtorek), godz. 17:00
9 marca (środa), godz. 19:30
10 marca (czwartek), godz. 17:00
dramat/komedia, Polska 2021 (118 min)
Reżyseria Bartosz Blaschke
Obsada: Małgorzata Foremniak, Michał Sikorski, Łukasz Simlat
Zdiagnozowany jako dziecko autystyczne Grzegorz żyje w swoim hermetycznym świecie, nie potrafiąc nawiązać kontaktu z innymi. W wieku kilkunastu lat wychodzi na jaw, że przyczyną jego izolacji nie jest autyzm, tylko niedosłuch, pod którym skrywa się wielki talent muzyczny. Dzięki aparatowi słuchowemu Grześ zaczyna poznawać dźwięki, słowa i muzykę, w której się zakochuje. Pragnie zostać pianistą i wystąpić w filharmonii. Nikt poza nim samym i najbliższą rodziną nie wierzy, że głuchy chłopak – chociaż wspomagany nowoczesną technologią – spełni swoje marzenie.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI 46. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI I NAGRODA AKTORSKA ZA DEBIUT DLA MICHAŁA SIKORSKIEGO.
CÓRKA (PREMIERA)
The Lost Daughter
4 marca (piątek), godz. 19:30
6 marca (niedziela), godz. 14:30
8 marca (wtorek), godz. 19:30
9 marca (środa), godz. 17:00
20 marca (niedziela), godz. 15:00
30 marca (środa), godz. 17:00
dramat, USA 2021 (121 min)
Reżyseria Maggie Gyllenhaal
Obsada: Olivia Colman, Dakota Johnson, Jassie Buckley, Ed Harris, Peter Sarsgaard
Ceniona amerykańska aktorka Maggie Gyllenhaal zadebiutowała w roli reżyserki i od razu wyjechała z festiwalu w Wenecji z nagrodą za najlepszy scenariusz. W niepokojącej historii opartej na powieści Eleny Ferrante pokazuje kobietę, której macierzyństwo nie dało szczęścia. Leda (Olivia Colman), nazwana tak na cześć wiersza Yeatsa, jedzie na wakacje. Zamiast odpoczywać, woli jednak obserwować młodą mamę (Dakota Johnson), jej córkę i dziwaczną, agresywną rodzinę mieszkającą w różowej willi i terroryzującą całe miasteczko. Leda rozumie przez co przechodzi fascynująca dziewczyna – wiele lat temu sama musiała walczyć o przetrwanie we własnym domu, gdzie jej córeczki domagały się od niej pełni uwagi, a mąż skupiał się na własnej karierze. „Dzieci to przygniatająca odpowiedzialność” – mówi ciężarnej kobiecie spodziewającej się słów otuchy, a Gyllenhaal umiejętnie buduje rosnące napięcie.
TRZY NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, W TYM ZA GŁÓWNĄ (OLIVIA COLMAN) I DRUGOPLANOWĄ ROLĘ KOBIECĄ (JASSIE BUCKLEY). NAGRODA NA FESTIWALU W WENECJI.
TITANE
5 marca (sobota), godz. 19:30
10 marca (czwartek), godz. 19:30
dramat, Francja, Belgia 2021 (108 min)
Reżyseria Julia Ducournau
Obsada: Agathe Rousselle, Vincent Lindon
Bohaterka „Titane” - Alexia to posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz, co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w „Titane” spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Film Julii Ducournau zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustannie rośnie, aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii. Reżyserka bezbłędnie łączy pozornie odległe światy i stylistyki.
FILM POWRACA DO KINA ZAMEK NA ŻYCZENIE PUBLICZNOŚCI!!!
ZŁOTA PALMA FESTIWALU CANNES 2021. FILM BYŁ FRANCUSKIM KANDYDATEM DO OSCARA 2022.
FILM TYLKO DLA WIDZÓW DOROSŁYCH.
NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE (PREMIERA)
The Worst Person In The World
6 marca (niedziela), godz. 17:00
11 marca (piątek), godz. 17:00 i 19:30
13 marca (niedziela), godz. 15:00
15 marca (wtorek), godz. 17:00
17 marca (czwartek), godz. 19:30
18 marca (piątek), godz. 17:00
19 marca (sobota), godz. 17:00
20 marca (niedziela), godz. 19:30
22 marca (wtorek), godz. 17:00
24 marca (czwartek), godz. 17:00
31 marca (czwartek), godz. 19:00
komediodramat, Norwegia 2021 (128 min)
Reżyseria Joachim Trier
Obsada: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Maria Grazia Di Meo
Julie wkrótce kończy 30 lat i jest pełna życiowej energii, ale ma też pełno życiowych rozterek. Jest szczęśliwa z Akselem, utalentowanym i odnoszącym sukcesy zawodowe rysownikiem, ale ich spojrzenie na wspólną przyszłość nieco się różni. Kiedy na przypadkowej imprezie Julie poznaje Eivinda i spędza z nim całą noc, zaczyna zastanawiać się, czy ten młodszy od niej, pewny siebie i odrobinę szalony chłopak nie jest właśnie tym czego potrzebuje w życiu.
Figlarna, zabawna i nieprzewidywalna jak sama miłość opowieść, która zachwyciła krytyków, uzyskując 100 proc. pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes. Olśniewająca Renate Reinsve to laureatka Złotej Palmy dla Najlepszej Aktorki festiwalu w Cannes.
DWIE NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, W TYM DLA NAJLEPSZEGO FILMU MIĘDZYNARODOWEGO. NAGRODA W CANNES DLA NAJLEPSZEJ AKTORKI.
PRZEŻYĆ (PRZEDPREMIERA / PREMIERA)
Flee
15 marca (wtorek), godz. 19:30 (POKAZ PRZEDPREMIEROWY)
16 marca (środa), godz. 16:00 (POKAZ PRZEDPREMIEROWY)
18 marca (piątek), godz. 19:30
19 marca (sobota), godz. 15:00
20 marca (niedziela), godz. 17:30
23 marca (środa), godz. 16:00
26 marca (sobota), godz. 16:00
27 marca (niedziela), godz. 14:00
dokumentalny, Dania, Szwecja, Norwegia, Francja, USA 2021 (89 min)
Reżyseria Jonas Poher Rasmussen
O tym filmie już można powiedzieć, że stał się kultowy, chociaż powstał tak niedawno. Zdobywca czterech nagród podczas 18. edycji Millennium Docs Against Gravity i trzech Europejskich Nagród Filmowych. Film zdobył także trzy nominacje do Oscara w kategoriach: Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, Najlepszy Film Międzynarodowy oraz Najlepszy Pełnometrażowy Film Animowany. To pierwszy film w historii, który równocześnie zdobył właśnie te trzy nominacje.
„Przeżyć” za pomocą animacji odtwarza doświadczenia Amina, 36-letniego ambitnego naukowca, który od 20 lat ukrywa bolesną tajemnicę zagrażającą stabilności życia, jakie buduje dla siebie i swojego partnera. Bohater po raz pierwszy dzieli się historią niełatwej drogi, którą przebył jako młody uchodźca z Afganistanu, opowiadając ją wieloletniemu przyjacielowi, reżyserowi Jonasowi Poherowi Rasmussenowi. Co podkreśla wielu krytyków, sukces „Przeżyć” leży w idealnym zbalansowaniu trudnych doświadczeń i młodzieńczą energią i wyobraźnią. Poprzez szczere rozmowy Jonasa z Aminem, film kreśli niezapomnianą historię samopoznania i rodzącej się świadomości swojej seksualności. Ukazuje, że kształtować przyszłość można tylko wówczas, gdy uporało się z przeszłością. Obsypywany nagrodami duński kandydat do Oscara przekazuje uniwersalną prawdę o tym, że rozumiemy, co to znaczy być „u siebie” dopiero wówczas, gdy przestaniemy uciekać przed samym sobą.
W 2021 film zdobył Wielką Nagrodę Jury na MFF Sundance w konkursie Zagranicznych filmów dokumentalnych, rozpoczynając tym samym pełną sukcesów podróż po międzynarodowych festiwalach filmowych i zdobywając kolejne prestiżowe wyróżnienia. Jako pierwszy w historii, „Przeżyć” zdobył Europejską Nagrodę Filmową zarówno dla Najlepszego europejskiego filmu dokumentalnego, jak i dla Najlepszego filmu animowanego oraz European University Film Award. Podczas zeszłorocznej edycji Millennium Docs Against Gravity film Jonasa Pohera Rasmussena otrzymał aż cztery nagrody, w tym Grand Prix Banku Millennium. Wśród innych ważnych wyróżnień dla „Przeżyć” znalazły się również: nagroda BIFA 2021 dla Najlepszego filmu zagranicznego, nagroda za Wolność ekspresji 2021 przyznawana przez National Board of Review, nominacja do Złotego Globu 2022 w kategorii Najlepszy film animowany czy nominacja do Nagrody Publiczności LUX Parlamentu Europejskiego (zwycięzcę poznamy 8 czerwca 2022). Ogłoszone nominacje do Oscara to kolejny wielki sukces, który czyni „Przeżyć” jednym z najbardziej docenianych filmów ostatnich lat.
PIERWSZY W HISTORII FILM DOCENIONY NOMINACJAMI DO OSCARA ZA PEŁNOMETRAŻOWY DOKUMENT I ANIMACJĘ ORAZ FILM MIĘDZYNARODOWY.
DRIVE MY CAR
16 marca (środa), godz. 18:00
23 marca (środa), godz. 18:00
29 marca (wtorek), godz. 18:00
dramat, Japonia 2021 (179 min)
Reżyseria Ryûsuke Hamaguchi
Obsada: Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura, Reika Kirishima
W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery „Drive My Car” stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory.
Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu „Mężczyźni bez kobiet”. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.
Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka, do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze „Wujaszka Wanię”, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami „Wujaszka Wani”. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.
Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć „Drive My Car” wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – „prawie nie czujemy grawitacji”. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.
CZTERY NOMINACJE DO OSCARÓW 2022, W TYM DLA NAJLEPSZEGO FILMU ROKU, NAJLEPSZEGO FILMU MIĘDZYNARODOWEGO, ZA REŻYSERIĘ I SCENARIUSZ ADAPTOWANY. SENSACJA CANNES 2021.
OCZY TAMMY FAYE
The Eyes of Tammy Faye
19 marca (sobota), godz. 19:30
22 marca (wtorek), godz. 19:30
25 marca (piątek), godz. 17:00
dramat, USA 2021 (126 min)
Reżyseria Michael Showalter
Obsada: Jessica Chastain, Andrew Garfield, Cherry Jones
Ponad 30 lat temu zdawało się, że prawie każdy ma wyrobione zdanie na temat Tammy Faye Bakker, podczas gdy w rzeczywistości nikt nie znał kobiety, którą wszyscy znali jako osobowość telewizyjną. Producentka i odtwórczyni głównej roli Jessica Chastain, jako dziecko lat ’80 XX w. po raz pierwszy usłyszała o Jimie i Tammy Faye, kiedy ich imperium zawaliło się na oczach telewidzów w całym kraju. Tammy Faye była rozpoznawalna dzięki charakterystycznemu makijażowi i żywej osobowości, a jej wizerunek zdobił okładki prawie wszystkich tabloidów na półkach przy supermarketowych kasach. Wiele lat później, obejrzawszy cieszący się uznaniem dokument Fentona Baileya i Randy’ego Barbato pod tym samym tytułem („The Eyes of Tammy Faye”), Chastain z zaskoczeniem odkryła, że Tammy Faye była kimś więcej, niż tylko nagłówkiem prasowym. Bakker była uczciwą i szczerze wierzącą osobą dostrzegającą znaczącą rolę, jaką mizoginia i kultura tabloidowa odegrały w jej publicznym upokorzeniu.
W świecie, gdzie posiadający władzę mężczyźni, zajmujący się religią i innymi dziedzinami życia, unikają konsekwencji wywoływanych skandali, Tammy Faye zdecydowanie się wyróżnia. W odróżnieniu od męża, nigdy nie odwróciła się od swojej wiary, ani nie porzuciła swojej wersji łagodnego i kochającego Boga na rzecz Boga karzącego. Dzięki temu, że jej serce pozostało otwarte na doświadczenia innych, była kochana pomimo uchybień i uniezależniła się od wizerunku teleewangelistki i gwiazdy tabloidów.
NOMINACJA DO OSCARA 2022 DLA JESSIKI CHASTAIN ZA GŁÓWNĄ ROLĘ KOBIECĄ.
ZAMEK SZCZECIŃSKI
24 marca (czwartek), godz. 16:00
dokumentalny, Polska 2013 (33 min)
Autor archiwalnych zdjęć Witold Chromiński
Opracowanie Ryszard Kotla, konsultacja merytoryczna Tomasz Wieczorek
Współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański
Digitalizacja filmu: Zbigniew Pryjmak, realizacja: Studio nagraniowe Elvis van Tomato
"Zamek Szczeciński" to archiwalny materiał filmowy (autorstwa Witolda Chromińskiego), do którego zdjęcia powstały w latach 1958-1961. Materiał odnaleziono w archiwum zamkowego kina w 2006 roku, poddano cyfrowej rekonstrukcji i premierowo pokazano w 100-lecie urodzin autora, w 2013 roku. Pierwotny, niemy materiał składał się z trzech taśm i trwał łącznie niewiele ponad 24 minuty, a podczas pierwszych projekcji komentarz do niego wygłaszany był na żywo. Zrekonstruowany film uzupełniono uwagami z off-u, ale zachowano charakterystyczny odgłos projektora, towarzyszący oryginalnej wersji. Duża część filmu ukazuje Zamek, jego otoczenie i śródmieście Szczecina zrujnowane albo prawie opustoszałe. Film dokumentuje też pierwszy etap powojennej rekonstrukcji Zamku (odbudowy Skrzydła Północnego), katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy Konzerthaus tuż przed powojenną rozbiórką czy świeżo odbudowany Most Długi.
WSTĘP NA SEANS BEZPŁATNY - liczba miejsc ograniczona, darmowe wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia od godziny 15:00 w kasie Zamku – wejście A oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I.
WIELKA WOLNOŚĆ (SPECJALNY SEANS PRZEDPREMIEROWY)
Grosse Freiheit
24 marca (czwartek), godz. 19:30
dramat, Austria, Niemcy 2021 (116 min)
Reżyseria Sebastian Meise
Obsada: Franz Rogowski, Georg Friedrich, Anton von Lucke
Jest rok 1945. Hans przetrwał nazistowski obóz koncentracyjny, jednak nadal pozostaje za kratkami. Jeszcze przez dekady będzie wielokrotnie więziony na mocy słynnego paragrafu 175 za swoją homoseksualną orientację. W celi Hans spotyka Viktora, który odsiaduje wyrok za morderstwo. Przez lata w więzieniu to właśnie on jest osobą, z którą Hans spędza najwięcej czasu i stopniowo się do niego przywiązuje. Po niemal ćwierci wieku odzyskiwania i tracenia przez Hansa wolności, władze RFN postanawiają zluzować haniebny przepis. Czy Hans będzie w stanie odnaleźć się w nowej rzeczywistości?
FILM BYŁ AUSTRIACKIM KANDYDATEM DO OSCARA 2022, ZNALAZŁ SIĘ NA SKRÓCONEJ LIŚCIE AKADEMII. FILM NAGRODZONY NA FESTIWALU W CANNES, DWIEMA EUROPEJSKIMI NAGRODAMI FILMOWYMI I NA LICZNYCH FESTIWALACH.
PIOSENKI O MIŁOŚCI (PREMIERA)
25 marca (piątek), godz. 19:30
26 marca (sobota), godz. 14:00
27 marca (niedziela), godz. 16:00
29 marca (wtorek), godz. 16:00
30 marca (środa), godz. 19:30
31 marca (czwartek), godz. 17:00
dramat, romans, muzyczny, Polska 2021 (90 min)
Reżyseria Tomasz Habowski
Obsada: Justyna Święs, Tomasz Włosok, Andrzej Grabowski, Patrycja Volny
„Piosenki o miłości” okazały się największym przebojem ostatniego festiwalu w Gdyni. Debiut Tomasza Habowskiego to mocny, nowy głos polskiego kina. Romantyczne „Piosenki...” zachwycą z pewnością fanów „Frances Ha”, „Once” czy „Przed wschodem słońca”.
Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się, gdy ona obsługuje przyjęcie, na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut. Czy dwa tak różne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy w życiu możliwy jest bis?
Film Tomasza Habowskiego to także opowieść o kobiecej walce o niezależność i dochodzeniu do własnego głosu. Debiutująca w kinie wokalistka The Dumplings, Justyna Święs, wykreowała postać, która łączy niesamowity talent z równie potężnym brakiem wiary w siebie. Ale „Piosenki o miłości” śpiewane są w duecie: Święs i świetny w roli pogubionego chłopaka Tomasz Włosok („Boże Ciało”, „Jak pokochałam gangstera”) tworzą elektryzującą parę, między którą emocje przeskakują jak iskry. Wokół nich orbitują gwiazdy sceny i ekranu, między innymi Andrzej Grabowski, Patrycja Volny, Krzysztof Zalewski, Iga „Ofelia” Krefft. Fantastyczną muzykę do filmu skomponował Kamil „Holden” Kryszak, współpracujący z Marceliną czy duetem Karaś/Rogucki.
NAGRODA GŁÓWNA W KONKURSIE MIKROBUDŻETÓW 46. FESTIWALU POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH W GDYNI.
PRZEGLĄDY ARA
Przeglądy Amatorskiego Ruchu Artystycznego to konkursy, do których należą: 67. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski w czterech turniejach: recytacji, wywiedzione ze słowa, poezji śpiewanej i teatru jednego aktora (organizator główny - Towarzystwo Kultury Teatralnej) oraz Mały Konkurs Recytatorski.
Przeglądy odbywają się na poziomie dzielnicowym, miejskim, powiatowym. Konkurują w nich dzieci, młodzież i dorośli, biorąc udział we wszystkich etapach, a laureaci poszczególnych szczebli rywalizują w przeglądach wojewódzkich. W przeglądach recytatorskich - finaliści z etapu wojewódzkiego kwalifikują się do konkursów ogólnopolskich.
Miejski Przegląd Małego Konkursu Recytatorskiego
11 - 13 marca (piątek - niedziela), godz. 9:00 - 14:00
Sala Kina Zamek
Wstęp tylko dla uczestników
Eliminacje Miejskie 67. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
25 - 27 marca (piątek - niedziela), godz. 9:00 - 14:00
Sala Kina Zamek
Wstęp tylko dla uczestników
WYSTAWY
NOWE WYSTAWY
Rajskie owoce. Ceremoniał i jego oprawa w kościele pomorskim w epoce nowożytnej
4 marca - 2 października
Galeria Przedmiotu, wejście J (poziom -1)
W 1534 roku (17 lat po wystąpieniu Marcina Lutra) na zwołanym przez książąt pomorskich, Barnima XI i Filipa I, sejmie w Trzebiatowie uregulowana została kwestia nowej religii państwowej. Rozstrzygającym głosem, książęta opowiedzieli się za przyjęciem wyznania protestanckiego, tym samym rozpoczynając dzieje Pomorskiego Kościoła Ewangelickiego.
Wypracowane w wielkich miastach ideały wielkiej reformacji ostatecznie trafiły do miast małych i na obszary wiejskie. Tam, mimo niewielkich sił i środków, przystąpiono do realizacji doktryn nowej wiary z wielkim zaangażowaniem, gorliwie rzeźbiąc i malując - ołtarze, ambony, chrzcielnice, ławy, empory, konfesjonały, organy i epitafia. Powstały przedmioty barwne i różnorodne, w pełni oddające klimat i charakter życia duchowego na Pomorzu w epoce nowożytnej.
Na wystawę złożą się elementy wyposażenia kościołów pomorskich w epoce nowożytnej: rzeźby, rzemiosło artystyczne i starodruki z zasobów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Stargardzie i zbiorów własnych Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Jesteśmy! XX lat SAIE
11 marca - 10 kwietnia
Galeria Gotycka, wejście J (poziom -1)
Wystawa prezentuje twórczość 77 artystów związanych ze Stowarzyszeniem Artystycznym Integracji Europejskiej, obchodzącym w tym roku 20-lecie swojego istnienia. Stowarzyszenie skupia twórców z Polski, Niemiec, Ukrainy, Białorusi, Wielkiej Brytanii i Argentyny, którzy zajmują się różnymi dyscyplinami sztuki: malarstwem, grafiką, rzeźbą, fotografią, nowymi mediami i muzyką. Na ekspozycji pokazane zostaną prace, które powstały na przestrzeni ostatnich dwóch lat.
Piękne – brzydkie
Wystawa Fotoklubu Zamek
7 marca - 24 maja
Hol Wschodni, wejście A
Wstęp wolny
Postrzeganie urody otaczającej nas natury, przedmiotów czy miejsc jest kwestią indywidualną. Piękno tego, co bywa odbierane jako brzydkie, starali się ukazać na swoich zdjęciach członkowie Fotoklubu Zamek. Na najnowszej wystawie Fotoklubu obejrzeć można prace 11 autorów. Wspólnym mianownikiem łączącym fotografie jest mijający czas.
WYSTAWY CZASOWE
Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00 – 18:00
Wystawy w galeriach (wejście J): bilety 6 i 4 zł (ulgowe) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) oraz na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
SZANCER, WYOBRAŹ SOBIE!
do 3 kwietnia
Galeria Wschodnia, wejście J (poziom -1)
Ekspozycja zaprasza do świata twórczości wybitnego ilustratora Jana Marcina Szancera, na którego rysunkach wychowały się pokolenia dzieci i młodzieży. W polskiej ilustracji dziecięcej Jan Marcin Szancer to człowiek-instytucja, znany doskonale wszystkim, którzy wychowali się na wierszach Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, zaczytywali się w przygodach Pana Kleksa czy dorastali wraz z bohaterami baśni Andersena. Chociaż rysownik znany jest przede wszystkim z wielobarwnych ilustracji utrzymanych w baśniowym klimacie, to jego biografia, naznaczona dwiema wojnami światowymi i antyżydowskimi represjami, daleka jest od bajkowej historii.
Zapraszamy widzów do świata Szancera: najpierw małego Jasia, który dopiero uczy się rysować, następnie starszego Janka, stawiającego pierwsze kroki na drodze ilustratorskiej kariery, wreszcie szacownego pana Jana, który – mimo trudnych doświadczeń – nawet jako dorosły nie stracił dziecięcej wyobraźni.
Oprócz rysunków Jana Marcina Szancera na wystawie znajdują się także instalacje przygotowane specjalnie na potrzeby ekspozycji: szafa z podwójnym dnem, scena teatralna czy ściana niewidocznych strachów! Dzięki takiej scenografii zwiedzający mogą poczuć się jak bohaterowie bajki, opartej na istotnych wydarzeniach z życia rysownika i wraz z nim ćwiczyć swoją wyobraźnię.
W podstawowej warstwie wystawa skierowana jest do dzieci, ale posiada również drugą linię narracyjną, przeznaczoną dla widzów dorosłych. Obejmuje ona opowieść o losach Szancera oraz skomplikowanych i dramatycznych doświadczenia polskich Żydów w XX wieku.
Wystawa przygotowana przez Żydowskie Muzeum Galicja.
Władysław Bartoszewski 1922-2015. Pod prąd - Pamięć - Pojednanie
15 lutego – 3 marca
Hol Wschodni, wejście A
Wstęp wolny
Wystawa przybliża sylwetkę i biografię Władysława Bartoszewskiego, dyplomaty, historyka, byłego ministra spraw zagranicznych na tle najnowszej historii Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.
Ekspozycję podzielono na trzy powiązane tematyczne działy: „Pod prąd”, „Pamięć” i „Pojednanie”. Część pierwsza „Pod prąd” opowiada o działalności konspiracyjnej Władysława Bartoszewskiego w okupowanej Warszawie podczas II wojny światowej, część druga „Pamięć” obejmuje rozdział biografii, który stanowił dla niego najważniejszą życiową misję: ocalenie od zapomnienia głosów ofiar prześladowań i okrucieństw popełnionych przez zbrodniarzy hitlerowskich. Część trzecią „Pojednanie” rozpoczyna opowieść o jego kontaktach z ocalałymi Żydami po 1945 roku i czynnym sprzeciwie wobec wszelkich przejawów antysemityzmu w powojennej Polsce. Ukazuje także Bartoszewskiego w jego najbardziej znanej roli – jako dyplomatę, polskiego ambasadora w Austrii, dwukrotnego ministra spraw zagranicznych, mówcę w niemieckim Bundestagu z okazji 50. rocznicy zakończenia wojny i wreszcie jako pełnomocnika premiera do spraw dialogu międzynarodowego (przede wszystkim w kontaktach z Niemcami i państwem Izrael).
Wystawa prezentowana w minionych trzech latach w Niemczech przez Towarzystwo Niemiecko-Polskie w Berlinie.
Koordynator: Anita Baranowska-Koch; kurator: Marcin Barcz.
WYSTAWY STAŁE
Od wtorku do niedzieli w godz. 10:00 – 18:00
Bilety: 6 i 4 zł (ulgowe) do kupienia w kasach Zamku (wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) oraz na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.
ZBROJOWNIA
Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -2)
Na szczecińskim zamku wzorem innych siedzib książęcych w Europie, już w okresie średniowiecza istniała zbrojownia. Początkowo militaria przechowywano w jednym z pomieszczeń gospodarczych, a po rozbudowie zamku za czasów Jana Fryderyka, składnicę broni urządzono na parterze skrzydła zachodniego w sąsiedztwie komnaty na srebra. Paradne zbroje Gryfitów i różne elementy uzbrojenia ku chwale panujących eksponowano również w kościele zamkowym św. Ottona. W 1616 roku z inicjatywy księcia Filipa II rozpoczęto budowę piątego skrzydła zamkowego z przeznaczeniem na zbiory sztuki, bibliotekę i zbrojownię, którą zaplanowano urządzić w sklepionym pomieszczeniu na paterze budowli. Marszand Filip Hainhofer doradzał księciu, aby w ustawianych wzdłuż ścian drewnianych skrzyniach umieścić cenne egzemplarze broni białej i palnej oraz rzędy końskie. W sali zalecał wyeksponowanie różnego rodzaju zbroi i broni paradnej zarówno dawnej, jak i pochodzącej z różnych krajów. Książę Filip II nie zdołał ukończyć wymarzonej budowli. Dokonał tego dopiero w 1619 roku jego brat i następca na szczecińskim tronie – Franciszek I. Bezpotomna śmierć Bogusława XIV, ostatniego władcy z rodu Gryfitów i w konsekwencji, podział Księstwa Pomorskiego pomiędzy Szwecję i Brandenburgię spowodowały, że spuścizna po książęcej dynastii uległa rozproszeniu, zaś duża jej część zniknęła bezpowrotnie (w tym słynny dar papieża Aleksandra VI – miecz Bogusława X). Dziś zaledwie kilka okazów broni, ze znakami własnościowymi książąt pomorskich, znajduje się z zbiorach muzealnych w Niemczech i Szwecji.
Niewielka ekspozycja w Zamku nawiązuje do rycerskich tradycji książęcych. Prezentowane na wystawie obiekty to głównie militaria i broń myśliwska z okresu nowożytnego, użyczone z zasobów Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
CELA CZAROWNIC
Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -2)
Ze szczecińskim zamkiem związana jest legenda o najsłynniejszej pomorskiej czarownicy Sydonii von Borck. W Celi czarownic, w projekcji holograficznej przedstawiono nieszczęśliwą miłość Sydonii do księcia Ernesta Ludwika, klątwę rzuconą na dynastów pomorskich za niedotrzymanie obietnicy małżeństwa, proces o czary oraz śmierć przez ścięcie i spalenie ciała na stosie przed Bramą Młyńską w Szczecinie. Ekspozycję dopełnia makieta klasztoru w Marianowie, miejsca gdzie przez wiele lat, po okresie tułaczki, Sydonia mieszkała i gdzie popadła w tragicznie zakończony konflikt. W Celi czarownic pokazane zostały również narzędzia kar i tortur – żelazna dziewica, tron wstydu, maski wstydu, zaciski do miażdżenia kości, kajdany i dyby – stosowane przez katów na podsądnych, w celu wymuszenia przyznania się do winy. Ekspozycję poprzedza cykl grafik szczecińskiego artysty Andrzeja Maciejewskiego, stanowiący współczesne zobrazowanie życia Sydonii znane z dokumentów, przekazów i legend.
SZCZECIŃSKIE HISTORIE – PRAWDZIWE I ZMYŚLONE
Cellarium zielarki - Skrzydło Wschodnie, wejście J (poziom -1)
W oparciu o sztych ALTEN STETTIN z około 1600 roku Georga Brauna i Fransa Hogenberga (znanych rytowników, twórców sześciotomowego atlasu miast świata – Civitates orbis terrarum) powstała ilustrowana, animowana opowieść o książęcym Szczecinie, gdzie historie prawdziwe przeplatają się z tymi znanymi z podań i legend. Wędrując ulicami miasta docieramy do portu tętniącego życiem z żaglowcami unoszącymi się na wodach Odry. Na zamku świętujemy ślub Anny Jagiellonki i Bogusława X, uczestniczymy w buncie piwnym mieszczan, jesteśmy świadkami egzekucji Sydonii von Borck przy Bramie Młyńskiej i pogrzebu błazna Hansa Mieske przy ołtarzu głównym w kościele Świętych Piotra i Pawła. Opowieść o dawnym Szczecinie zamyka relacja o śmierci ostatniego Gryfity, księcia Bogusława XIV.
Tak ukazany obraz miasta tworzą animowane sekwencje o żartobliwym charakterze przewrotnie połączone z pełnym powagi komentarzem.
Autorka koncepcji: Jolanta Rybkiewicz
Realizacja: Fluffy Crabs, Szczecin
NA ZAMKOWYCH DZIEDZIŃCACH
Zamkowe dziedzińce czynne codziennie w godz. 6:00 – 23:00
ZAMEK KSIĄŻĘCY W SZCZECINIE
Ekspozycja prezentuje materiały ikonograficzne związane ze szczecińską siedzibą książęcą od czasów średniowiecza do współczesności. Odwiedzający mogą zobaczyć pierwsze znane z rycin przedstawienia zamkowych budowli (E. Sane), widok siedziby książęcej po renesansowej przebudowie za czasów Jana Fryderyka (G. Braun, F. Hogenberg) i rozbudowie o skrzydło muzealne Filipa II (M. Merian). Ukazane są także losy zamku za panowania szwedzkiego (J. Zeuner) oraz jego przekształcenia w czasach pruskich (A. Most) i niemieckich (fotografie archiwalne). Nie brakuje fotografii dokumentujących wojenne zniszczenia i powojenną odbudowę obiektu. Wystawę zamyka opis przeprowadzonej w latach 2014 – 2015 modernizacji skrzydła północnego zamku.
RICHARD HESS. KREACJE INTYMNOŚCI
W 2016 roku w Zamku Książąt Pomorskich odbyła się przekrojowa prezentacja dorobku Richarda Hessa pt. Kreacje Intymności. Obecnie na Dużym Dziedzińcu podziwiać można pięć prac artysty, które, dzięki uprzejmości rodziny rzeźbiarza, stanowią kilkuletni depozyt Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie: ”Koniec Wojny” fragment pomnika „Jeździec IV” ( 1991, brąz), „Wielki Minotaur II”(1989, brąz), „Wielka susząca włosy” (1983, brąz), „Wielka krocząca” (1981, brąz), „Kariatyda III” (1998, brąz).
Richard Hess (1937-2017), jeden z najważniejszych współczesnych rzeźbiarzy niemieckich. Ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Wizualnych (HBK) w Berlinie. Tworzył plenerowe i kameralne rzeźby figuratywne o głębokim emocjonalnym wydźwięku. Inspirował się człowiekiem jako indywiduum i jednostką. Tworzył także przejmujące realizacje odnoszące się do wydarzeń społecznych, historycznych i politycznych.
Prace artysty znajdują się obecnie w wielu europejskich instytucjach i muzeach oraz kolekcjach prywatnych.
MAKIETA ZAMKU KSIĄŻĄT POMORSKICH W SKALI 1:100
Makieta znajduje się na terenie Dziedzińca Menniczego. Można ją oglądać bezpłatnie w godzinach otwarcia Zamku. To prawdopodobnie największa makieta z brązu w Polsce. Do jej wykonania wykorzystano około 300 kg brązu. Sporządzili ją rzeźbiarze Stanisław Wysocki i Michał Wysocki z wrocławskiej pracowni Stan Wys Atelier. Twórcy z wielką precyzją wykonali wiele skomplikowanych detali architektonicznych, których Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie jest pełen. Makieta opatrzona jest opisami w języku polskim, angielskim i niemieckim, a także pismem Braille’a.
Zamek Książąt Pomorskich
ul. Korsarzy 34, 70-540 Szczecin
Strona internetowa:
Na Facebooku:
facebook.com/zamek.szczecin
E-sklep Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Gadżety, pamiątki, publikacje
Bilety do nabycia:
przez internet na bilety.zamek.szczecin.pl/ oraz w kasie w Skrzydle Wschodnim (wejście A z Dużego Dziedzińca, I p.), tel. 91 434 83 65, czynna od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00, i w Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej (wejście I z Dziedzińca Menniczego), tel. 91 489 16 30, czynne od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.
Rezerwacje biletów:
Odbiór zarezerwowanych biletów musi nastąpić w ciągu czterech dni od momentu rezerwacji, ale nie później niż cztery dni przed datą danego wydarzenia (nie dotyczy biletów do Kina Zamek, których odbiór może nastąpić w dniu seansu, ale nie później niż 30 minut przed rozpoczęciem seansu).
CENTRUM INFORMACJI KULTURALNEJ I TURYSTYCZNEJ
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (CIKiT) udostępnia informacje o historii Zamku, najważniejszych zabytkach i atrakcjach turystycznych Szczecina i województwa zachodniopomorskiego oraz o wydarzeniach kulturalnych, w tym także - w miarę pozyskiwanych informacji - o wydarzeniach kulturalnych w województwie. W biurze można nabyć m.in. bilety wstępu do Zamku oraz mapy, przewodniki, książki historyczne i albumy, pamiątki, a także Szczecińską Kartę Turystyczną.
Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (CIKiT) mieści się w Skrzydle Menniczym (wejście I) Zamku Książąt Pomorskich. Czynne jest od poniedziałku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.
Kontakt: [email protected], tel. 91 489 16 30
Napisz komentarz
Komentarze