– O sukces finansowy jest coraz trudniej. Jego wyznacznikami pozostają rzeczy najpewniejsze, najbardziej namacalne, jak własne mieszkanie czy samochód. Szczególnie widać to na przykładzie najmłodszego pokolenia – podkreśla Wojciech Murawski z firmy Autopay.
„Finanse młodych w czasach niepewności” – takim tytułem zostało opatrzone badanie Autopay (firma prowadzi je od 2016 roku) dotyczące postrzegania sukcesu finansowego przez osoby do 34 roku życia. Co z niego wynika?
Najogólniej – że nie decydują o tym rzeczy luksusowe, które przez lata były synonimem sukcesu finansowego dla Polaków. Teraz ważniejsze są oszczędności i dobre zarobki.
Oszczędności i wysokie zarobki
I to one znalazły się na pierwszym miejscu w ocenie młodych Polek i Polaków. Tak uważa 69 proc. młodych kobiet (oszczędności) i 55 proc. młodych mężczyzn (wysokie zarobki).
Na drugim miejscu znalazło się posiadanie mieszkania lub domu. Bo…
– Według Eurostatu, w Polsce ponad połowa osób w wieku od 25 do 34 lat nadal mieszka z rodzicami. Jest to spowodowane stale rosnącymi kosztami wynajmu oraz ograniczonymi możliwościami zakupu własnego mieszkania – komentuje cytowana przez InnPoland Nina Wadowska z Autopay.
Dla porównania – starsi wiekiem uczestnicy badania, który osiągnęli już stabilizację finansową, nad wysokie zarobki przedkładają brak długów.
Natomiast luksusowe auta i egzotyczne wakacje są ważniejsze dla osób do 24 roku życia niż dla osób między 25 a 34 rokiem życia. Na posiadanie samochodu lub samochodów częściej wskazywali mężczyźni.
5 proc. wszystkich badanych nie potrafiło określić, co uważa za sukces finansowy.
Kobiety są realistkami
Tylko 14 proc. młodych Polek i Polaków uważa, że osiągnęło sukces finansowy. Ponad połowa uważa, ze czeka ich to w przyszłości. Co piąty badany uznał, że nie ma na to szans.
Pod tym względem większymi pesymistami są mężczyźni – w sukces wierzy jedna czwarta badanych. Kobiet wierzących w sukces finansowy jest zdecydowania więcej – aż o 20 proc. Z czego to wynika?
Nina Wadowska ocenia, że młode kobiety widzą swoją przyszłość w jaśniejszych barwach niż mężczyźni i realniej definiują sukces finansowy.
Wpływ ma na to ma również – jak pokazało badanie – miejsce zamieszkania.
– Im mniejsza miejscowość, tym większa grupa wskazuje, że osiągnęła sukces finansowy. Jednocześnie w największych miastach najwięcej osób wskazuje, że jest on dopiero przed nimi – podkreśla Wadowska.
Napisz komentarz
Komentarze