Technologie wodorowe to przyszłość gospodarki. Tzw. zielony wodór jest jednym z filarów Europejskiego Zielonego Ładu. Do 2050 roku ma być zeroemisyjnym, ogólnodostępnym źródłem energii w UE. „Polska Strategia Wodorowa do roku 2030 z perspektywą do roku 2040” jako cele strategiczne wskazuje m.in. wdrożenie technologii wodorowych w energetyce oraz wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie.
Według optymistycznych planów pod koniec tej dekady w Polsce będzie 800-1000 autobusów z wodorowym napędem. Inne kraje też stawiają na tę technologię - Hiszpania inwestuje w wodorowe pociągi, Szwecja i Niemcy chcą rozpocząć bezemisyjną produkcję stali, a w Belgii zielony wodór ma być wykorzystywany m.in. do produkcji metanolu. Prognozuje się, że w 2030 roku globalna moc elektrolizerów (urządzeń wytwarzających wodór) w 2030 ma osiągnąć 54 GW, w tym Niemcy chcą dysponować 5 GW, Francja 6,5 GW, Hiszpania 4 GW, Polska 2 GW.
Pomorze Zachodnie, jako krajowy lider zielonej transformacji, dostrzega duży potencjał w energetyce wodorowej. I możliwości międzynarodowej współpracy w tym zakresie. Ważnym krokiem w tym kierunku była dwudniowa wizyta zachodniopomorskich przedsiębiorców, naukowców i radnych w Brandenburgii. Wyjazd zorganizowało Centrum Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Marszałkowskiego WZ, a delegacji przewodniczył Przemysław Włosek - Sekretarz Województwa Zachodniopomorskiego.
- Chcieliśmy poznać szczegóły działań związanych z rozwojem technologii wodorowych realizowanych przez sektor badawczo-rozwojowy i sektor produkcyjny landu Brandenburgia - mówi Przemysław Włosek. - Podczas spotkań i prezentacji rozmawialiśmy o możliwościach wykorzystania OZE do produkcji zielonego wodoru na potrzeby regionalnej gospodarki, Brandenburgii i Pomorza Zachodniego, a także transgranicznej współpracy w tym obszarze. Technologia wodorowa w nieodległej - mam nadzieję - przyszłości będzie dostarczać energię potrzebną nie tylko do funkcjonowania zakładów przemysłowych, ale zasili również transport czy systemy ogrzewania budynków.
29 marca samorządowcy i przedsiębiorcy odwiedzili park przemysłowy w Schwedt, który uczestniczy w strategii wodorowej realizowanej przez Brandenburgię. Tematem spotkań, prezentacji i wykładów był projekt „H2 Uckermark-Barnim”, innowacje wdrażane przez rafinerię PCK, a także m.in. autobusy wodorowe. Gości z Pomorza Zachodniego przyjęła Wiceminister Gospodarki, Pracy i Energetyki Brandenburgii dr Friederike Haase. W rozmowach, obok sekretarza Przemysława Włoska, uczestniczył Andrzej Montwiłł - Pełnomocnik Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. odnawialnych źródeł energii oraz rozwoju technologii wodorowych.
Następnego dnia zaplanowano wizytę w Hydrogen Center BTU Cottbus-Senftenberg (Brandenburg University of Technology). Ta niemiecka uczelnia prowadzi badania na temat zastosowania wodoru w energetyce, przemyśle, transporcie. Goście ze Szczecina odwiedzili zakład elektrolizy o mocy 150 kW oraz inne obiekty doświadczalne, a także poznali “Lusatian Hydrogen Network “DurcH2atmen”, czyli technolgię tworzoną przez naukowców z Cottbus.
Podczas wizyty w elektrowni Schwarze Pumpe w Cottbus-Spremberg była okazja zobaczyć m.in. akumulatory „BigBatt” 53 MW oraz budowę magazynu energii o mocy 10 MW.
Wizyta została organizowana we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, Pracy i Energii Brandenburgii oraz Agencją Rozwoju Gospodarczego Brandenburgii.
Napisz komentarz
Komentarze