Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 19:09
Reklama
Reklama

Warzywa zostały zdetronizowane. Poznajcie nową królową drożyzny

Ponad 17-procentowa inflacja nie przestaje opróżniać naszych portfeli. Do drożyzny atakującej ze stoisk z warzywami teraz dołączyły kolejne produkty, bez których trudno obejść się na co dzień.

Inflacja mocno wpływa na nasze przyzwyczajenia zakupowe. Produkty, które jeszcze do niedawna bez zastanowienia wkładaliśmy do koszyka, dziś często pozostawiamy na sklepowych półkach. I czekamy na promocje.

Jak wynika z raportu Centrum Monitorowania Rynku, w 2022 roku klienci supermarketów do koszyka wkładali średnio 7 proc. produktów mniej niż rok wcześniej, przy czym płacili za nie nieco ponad 40 zł więcej.

W ostatnich tygodniach elektryzowały nas wysokie ceny papryki (do niej dołączyły już inne warzywa, których ceny szybują, m.in. cebuli). Ceny innych produktów też idą w górę. Za majonez płacimy nawet 37 proc. więcej, a za jajka – 41 proc. Teraz zmierzymy się z kolejną falą wysokich cen.

Czas na chemię

Choć ceny warzyw wciąż przyprawiają nas o ból głowy, to już pojawił się kolejny, bardzo uciążliwy problem. Według wyników badań UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych proszki do prania zdrożały nawet o 40 proc., papier toaletowy o około 47 proc., a ręczniki papierowe to wydatek niemal o 60 proc. wyższy.

Marek Gryczka, dyrektor Pionu Finansów w firmie cateringowej Nice To Fit You, w rozmowie z „Rzeczpospolitą” podkreślił, że wpływ cen artykułów chemicznych na inflację dalej będzie istotny. Polski rynek jest mocno związany z niemieckim, który obciążała wyższa niż w Polsce inflacja cen produkcyjnych. W szczytowym okresie była nawet dwukrotnie wyższa, co wpływa na oczekiwane podwyżki.

Tu jest najtaniej

Według ASM Sales Force Agency w styczniu niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o market najbardziej przyjazny kieszeniom Polaków, był Auchan. Między najtańszą siecią handlową a najdroższą – e-grocery, czyli usługą polegającą na zamawianiu produktów spożywczych online – różnica wynosi już ponad 82 zł. Sporo zapłacimy również w Polomarkecie (292,10) i Biedronce (279,95). W Lidlu trzeba wydać przeciętnie 254,15 zł.

Które sklepy odwiedzamy, bo z różnych względów lubimy w nich robić zakupy? Na to pytanie odpowiada najnowszy „Ranking Popularności Sieci Handlowych 2023”. Liderem zestawienia jest Lidl, na drugim miejscu znalazła się Biedronka, a na trzecim – Auchan.

Stopy procentowe bez zmian

Decyzja Rady Polityki Pieniężnej stopy procentowe referencyjne w Polsce pozostały na niezmienionym poziomie 6,75 proc. Business Insider przypomina, że ostatnią podwyżką była ta z września 2022 roku, gdy koszt pieniądza poszedł w górę o 0,25 p. proc.

Jak napisali na Twitterze analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, formalnie RPP nie zakończyła cyklu podwyżek stóp procentowych. Dalsze decyzje będą uzależnione od napływających danych oraz skutków dotychczasowego wzrostu stóp. Członkowie RPP liczą na wyraźny spadek inflacji w najbliższych miesiącach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

taka prawda 09.03.2023 16:20
Pieniądze tracą na wartości.

FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama