RYSZARD BILAN - „POD PRĄD”
Życie Ryszarda Bilana to gotowy scenariusz na powieść. Artysta urodził się w 1946 roku w Krakowie. Tuż potem jego rodzina przeniosła się na Ziemie Odzyskane, do Kłodzka. Mieszkał w Wiedniu, Jerozolimie i ostatecznie w Paryżu, ale w Polsce bywa regularnie i tu tworzy swoje wielobarwne obrazy i fascynujące rzeźby.
Jest absolwentem prestiżowej Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie. Uprawia malarstwo, rzeźbę, rysunek, grafikę, projektowanie, ilustrację książkową, typografię. Pisze także poezje i wspomnienia. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród we Francji, Izraelu i Polsce. Jego dzieła wystawiane były na całym świecie na ponad 100 wystawach indywidualnych i zbiorowych. Największa kolekcja jego prac znajduje się w Muzeum Uniwersyteckim w Toruniu, a wiele innych wzbogaciło kolekcje prywatne i publiczne.
Artysta ceniony jest za oryginalność i bezkompromisowość, nieustanne poszukiwania form odpowiednich do wyrażania własnych stanów emocjonalnych. Jak sam mówi, w swojej twórczości zawsze szedł „pod prąd” konwencjom, szkołom i schematom. Jego trudne doświadczenia życiowe, pewna nadwrażliwość na bieżące problemy społeczne i skłonność do introspekcji przekładają się na wiele ścieżek artystycznych. Na wystawie prezentowane są niektóre z nich. Przebogate kolorystycznie obrazy akrylowe kojarzą się z abstrakcyjnym ekspresjonizmem, a tak naprawdę są autoterapią w stanach przygnębienia. Obrazy przedstawiają wspomnienia, refleksje, ulotne skojarzenia autora. Malowane są szybko, wielowarstwowo, grubą warstwą farby. Ich faktura jest wyraźna, a to, co uderza szczególnie to kontrastowe zestawienia barw. Wpatrując się w obraz można dostrzec pejzaże, postacie ludzi i zwierząt, zarysy budynków. Najważniejsze jest jednak silne wrażenie ruchu, nieustannego, dynamicznego wibrowania, któremu nie można się oprzeć.
Całkiem odmienne w nastroju i wymowie są prace czarno-białe. Doskonale widać tu kunszt i doświadczenie graficzne autora. W tej gamie kolorystycznej tworzy obrazy olejne, akrylowe, drzeworyty, akwarele. Są to doskonale zharmonizowane kompozycje, gdzie dynamizm i niejednoznaczność pozwalają dostrzec silny ładunek emocjonalny towarzyszący ich powstawaniu, ale także precyzję i świetne opanowanie warsztatu.
Wielowymiarowa osobowość artystyczna Ryszarda Bilana nie pozwala mu na stagnację i zakotwiczenie w jednej formie ekspresji. Dlatego właśnie tak trudno zaklasyfikować jego twórczość i tak mocno ulegamy czarowi jego prac, które za każdym razem pokazują nam coś, czego wcześniej nie dostrzegaliśmy.
Dorota Pieńkos, kuratorka wystawy
Film z Muzeum Polin:
Napisz komentarz
Komentarze