Poziom inflacji wyliczony przez Główny Urząd Statystyczny wyniósł w kwietniu ponad 12 proc. Cykliczne badanie „Indeks cen w sklepach detalicznych”, przeprowadzone przez UCE Research, Wyższe Szkoły Bankowe i Hiper-Com Poland, wskazuje jednak, że przeciętny konsument w swoim koszyku zakupowym odczuwa dużo większy wzrost. Standardowo na tapetę autorzy raportu wzięli produkty z 12 kategorii. Okazuje się, że podrożały wszystkie bez wyjątku.
W kwietniu 2022 roku średnie ceny były wyższe o 21,8 proc. niż w tym samym czasie rok temu. Od miesięcy prym wśród najdynamiczniej drożejących produktów spożywczych wiedzie olej. W porównaniu rok do roku jego cena wzrosła o 54,9 proc. (!!!) Drożyzna nie ominęła również innych produktów tłuszczowych, np. masło kosztuje o 51,2 proc. więcej.
Niechlubne przyrosty cenowe notują też produkty dla zwierząt i dzieci – w porównaniu rok do roku jej średnia wartość wzrosła o 38,2 proc. Najwięcej dołożymy obecnie do karmy dla psów (26 proc. więcej) i kotów (49,3 proc. więcej) oraz pieluszek dziecięcych (17,1 proc.).
Niemal w każdym sklepowym koszyku znajdziemy też mięso, które według wyliczeń ekspertów zdrożało przez ostatnich 12 miesięcy średnio o 31,2 proc. Największy wzrost cen dotyczył drobiu (o 45 proc.), wieprzowiny (28,7 proc.) oraz wołowiny (27 proc.).
Nie inaczej było również w przypadku pieczywa, za które płacimy dziś o 28,1 proc. więcej, niż jeszcze rok temu.
Jeśli chodzi o warzywa, to ich średnie ceny w porównaniu z ubiegłorocznymi są wyższe o 22 proc., przy czym najwyższy wzrost odnotowały pomidory (62,8 proc.), kapusta (52,4 proc.) i ogórki (37,2 proc.). Miłym zaskoczeniem jest tu jednak spadek cen marchwi, cebuli i papryki – kolejno o 11,9 proc., 10,1 proc. i 5,2 proc.
Przez ostatnich 12 miesięcy najmniej podrożały owoce (7,8 proc.); napoje (10,9 proc.) oraz chemia gospodarcza (11,4 proc.), jednak ceny – zwłaszcza tych pierwszych – mogą się zmieniać, chociażby ze względu na sezonowość i możliwość operowania przez sklepy wyższą marżą.
Co to jest?
Badanie „Indeks cen w sklepach detalicznych” oparte jest na badaniu 45 produktów w kategoriach: pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i artykuły ujęte jako „inne” – łącznie 36 tys. cen produktów różnych marek. Analiza jest przeprowadzana w mało- i wielkopowierzchniowych sklepach usytuowanych we wszystkich 16 województwach.
Napisz komentarz
Komentarze