Poznaliśmy wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC. Objęło ono 31 krajów, w tym Polskę.
W badaniu mierzono trzy podstawowe dorosłych (16-65 lat) kompetencje: rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów. Jak poradzili z tym sobie Polacy i jak wydaliśmy na tle innych krajów?
– Badanie PIAAC ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów – skomentował w komunikacie dla mediów Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania, co zacytowano.
Wyniki dużo gorsze od wcześniejszych
Najlepiej – jak podał na swojej stronie Instytut Badań Edukacyjnych – wypadły kraje skandynawskie i Japonia.
Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach – obok Włoch, Portugalii, Litwy i Chile. Zajęliśmy trzecie miejsce od końca.
W porównaniu do wyników z 2012 roku, Polska odnotowała znaczące spadki: aż o 31 punktów w rozumieniu tekstu i o 21 punktów w matematyce.
Odnotowano też wysokie odsetki osób, które słabo sobie radziły z zadaniami – 39 proc. badanych miało trudności z rozumieniem tekstu, 38 proc. z matematyką, a 48 proc. z rozwiązywaniem problemów.
To wynik znacznie gorszy niż w innych krajach regionu.
Potrzebne wsparcie dla osób z niskimi kompetencjami
– Wyniki badania pokazują, że wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów – podsumował Michał Sitek.
I dodał: – Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami.
Dodajmy jeszcze, że w większości krajów europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, mężczyźni w matematyce.
„W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach” – czytamy.
Szczegółowe wyniki badania są na stronie IBE.
Co to znaczy „czytać ze zrozumieniem?
To coś więcej niż tylko umiejętność rozszyfrowywania znaków graficznych, jakimi są litery, układania ich w słowa oraz zdania i ich wymowa – odpowiada portal edukacyjny twinkl.pl.
I podkreśla: Jest aktywnością intelektualną, polegającą przede wszystkim na wydobywaniu z czytanego tekstu informacji oraz ich zrozumieniem poprzez zestawienie ich z wcześniej posiadaną wiedzą.
Znajomość liter jest tylko pierwszym krokiem na drodze do czytania ze zrozumieniem.
Dodajmy, że czytanie to bardzo przydatna umiejętność, która jest niezbędna nie tylko w szkole. Również w pracy i w życiu codziennym. A z tym – jak pokazało badanie – mamy poważny problem.
Napisz komentarz
Komentarze