Firma SWECO zaoferowała najniższą kwotę 17,9 mln zł. Teraz oferty będą sprawdzane. Ogłoszenie przetargu w grudniu ubiegłego roku było możliwe dzięki przyznaniu przez Ministra Infrastruktury pod koniec listopada 2021 kwoty 411,2 mln złotych na prace przygotowawcze dla inwestycji obejmujące również uzyskanie decyzji ZRID i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Przetarg w podziale na dwie części
Przetarg na opracowanie dokumentacji składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km.
Druga część dotyczy odcinka Police-Goleniów o długości 23,41 km, który zawiera planowany tunel pod Odrą o długości 5 km.
Kryteriami oceny ofert oprócz ceny (60 proc.) jest doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Na wykonanie projektu budowlanego przewidziano dla części pierwszej 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy.
Drugi tunel na Pomorzu Zachodnim
Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 km do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce i drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, na Pomorzu Zachodnim.
Zachodnie obejście odciąży Szczecin
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina
wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
Prace przygotowawcze
Od 2017 roku jest już wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez Ministra Infrastruktury finansowaniu w kwocie 24,5 mln zł.
Dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 r. Pod koniec listopada otrzymaliśmy kolejne finansowanie w kwocie 411 mln zł na opracowanie projektu budowlanego oraz wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod inwestycje już po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oznacza to płynną kontynuację procesu inwestycyjnego.
Zachodnie Obejście Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Napisz komentarz
Komentarze