Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 22 lutego 2025 18:47
Reklama włączenie społeczne

Strefa czystego transportu w Szczecinie. Jak robią to inni?

Rząd zdecydował, że będzie przymusowe ograniczenie wjazdu do miast dla samochodów najmniej ekologicznych. Ale w wyjątkowych okolicznościach. W Szczecinie przymiarki dotyczą niewielkiej części miasta.
Strefa czystego transportu w Szczecinie. Jak robią to inni?
Za niektórymi samochodami to lepiej nie jechać.

Autor: Canva

„Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu dotyczy aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r.” – tak zdecydowała Warszawa.

Takie strefy powstają z reguły w centrach miast, gdzie ruch jest największy. Mogą na ten teren wjechać tylko wybrane pojazdy, a dodatkowo ich właściciele muszą wyposażyć pojazd w specjalną naklejkę zaświadczającą, że po danych ulicach mogą się poruszać.

Projekt Strefy Czystego Transportu w Szczecinie już opracowano dla naszego miasta.

Strefy mają swoich przeciwników i zwolenników

Strefy czystego transportu (SCT) budzą w Polsce olbrzymie kontrowersje. Ich przeciwnicy mówią, że aby zawieźć dziecko do szkoły, trzeba kupić nowe auto. Zwolennicy z kolei podnoszą argumenty o ochronie środowiska. Ci pierwsi liczą, że w ich miastach takie strefy nie powstaną. Mogą się jednak przeliczyć.

Żeby poprawić jakość powietrza i zmniejszyć ilość spalin

„Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu” – tak Centrum Informacyjne Rządu opisuje najnowszy projekt ustawy, który dotyczy powstawania SCT.

W dokumencie zapisano, że powstawanie stref będzie obowiązkowe. Ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami.

Tam muszą powstać strefy czystego transportu 

SCT mają być obowiązkowe w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. i w przypadku „przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu”.

Dodatkowo od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.

„Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania” – informuje CIR.

Z czego wynikają te postanowienia? Z dbałości o jakość powietrza

A to wiąże się ze stanem zdrowia Polaków. CIR przywołuje badania naukowców ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego. Udowodnili oni, że smog ma strategiczny wpływ na zwiększanie liczby hospitalizacji i zgonów.

„Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 1 proc.), zatorowości płucnej (o 1 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.).” – przytacza dane CIR.

W Szczecinie przymiarki dotyczą niewielkiej części miasta - tak zwanego Starego Miasta, czyli okolic Zamku Książąt Pomorskich i też placu Orła Białego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pierdziuch szczecinsky 04.11.2024 00:00
z moich czterech liter wydobywaja sie takie gazy ze klekajta narody za sto gazow emisja produkowana w mych kichach przyjaciele moi szczecinscy

koniecznie 03.11.2024 21:51
Stare samochody powinny przechodzić test spalin.

MOTOPASJA 03.11.2024 23:56
koniecznie 03.11.2024 21:51
Stare samochody powinny przechodzić test spalin.
A co nie mają?! Przecież to na każdym porządnym badaniu SKP jest wykonywane. Mój samochód mimo że z początku lat '90-tych przechodzi je książkowo. To co ja mimo tego mam nie mieć prawa wjazdu do niektórych stref?! Przecież to jawna dyskryminacja i to za moje podatnicze pieniądze...

Szoszonista 03.11.2024 23:57
jak ci Ladziana zasmrodze to bedziesz miec test lewatywe sobie rob odrazu

aha 03.11.2024 18:33
Tak robią aby nic nie zrobić.

z Orła Białego 03.11.2024 18:26
Najlepiej niech Warszawa przymusi to będziemy mieli lżej.

FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: brawoTreść komentarza: Banaś zrobił kolejną dobra robotę.Data dodania komentarza: 22.02.2025, 11:43Źródło komentarza: Lekarz pracował bez przerwy ponad sto godzin. Miażdżący raportAutor komentarza: śmiechTreść komentarza: Taa, trudno się oprzeć. Jak berlinkom :))))Data dodania komentarza: 22.02.2025, 11:41Źródło komentarza: Tak oszukują przez internet ludzi. Nie jest łatwo oprzeć się takiemu uwodzeniuAutor komentarza: no szokTreść komentarza: Stachanowiec jakiś.Data dodania komentarza: 22.02.2025, 11:25Źródło komentarza: Lekarz pracował bez przerwy ponad sto godzin. Miażdżący raportAutor komentarza: obserwator.Treść komentarza: Z tego co wiem to od dawn już tak jest.Data dodania komentarza: 22.02.2025, 09:37Źródło komentarza: Lekarz pracował bez przerwy ponad sto godzin. Miażdżący raportAutor komentarza: dośćTreść komentarza: Nie mieli wyjściaData dodania komentarza: 22.02.2025, 00:39Źródło komentarza: Red Light działa w Szczecinie. Kierowca nawet nie wie, że na skrzyżowaniu nagrywa go kameraAutor komentarza: tyleTreść komentarza: W następstwie incydentu poseł został ukarany karą grzywny w wysokości 4 tys. złotych, o czym w piątek wieczorem poinformował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. "Wobec deklaracji walki z chorobą alkoholową kara minimalna" - napisał lider Polski 2050 w serwisie X.Data dodania komentarza: 21.02.2025, 18:50Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wyproszony z obrad Sejmu. „Nawalony jak szpadel” [WIDEO]
Reklamawłączenie społeczne
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama