Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 07:52
Reklama
Reklama

Miasto dogadało się z GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie podpisała porozumienie z miastem Szczecin w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji obwodnicy Mierzyna o długości ok. 4,8 km w ciągu DK10. Nowa droga na około połowie swojej długości będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza prezydent. Dlatego inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd.
  • Źródło: GDDKiA
Miasto dogadało się z GDDKiA

Zawarte porozumienie określa zasady współpracy na etapie prac przygotowawczych. W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji dla tego zadania. Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6.

 

Pierwszy etap - przygotowanie

Zawarcie porozumienia z samorządem było możliwe dzięki zatwierdzeniu pod koniec listopada ubiegłego roku Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury. Pierwszym etapem będą prace przygotowawcze. Inwestycja posiada już wydaną w 2014 roku decyzję środowiskową, dlatego do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Działania te są niezbędne, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku.

Około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta Szczecin i na zbliżonym poziomie został określony podział kosztów opracowania dokumentacji pomiędzy GDDKiA i miastem. Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę po wydaniu decyzji ZRID będą wypłacane przez każdą ze stron porozumienia we własnym zakresie - w obszarze miasta Szczecin przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA. Szczegółowe zasady współpracy przy realizacji robót zostaną określone na dalszym etapie.

 

Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS.

 

Nowa trasa ominie Mierzyn od północy

Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

oczywiście 26.01.2022 21:10
Dla wspólnego dobra trzeba było.

FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama