Straż Ochrony Kolei składająca się z ponad 3tys. funkcjonariuszy, nadzoruje około 19 tys. km linii kolejowej. W ubiegłym roku zanotowano blisko 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, w tym kradzieży sieci trakcyjnej. Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń.
Bazują na algorytmach
AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei.
Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów.
Wsparcie AI w codziennej pracy SOK – jak to działa
AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie. Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – np. podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw. Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania.
dost.
Napisz komentarz
Komentarze