Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 22 grudnia 2024 11:55
Reklama

Za czasów PiS państwowe spółki karmiły propagandę w TVP

10 zawiadomień do prokuratury. To efekt kontroli NIK, która sprawdziła, jak państwowe firmy i powiązane z nimi fundacje wydawały miliony złotych na reklamy w telewizji.
Częścią machiny propagandowej był TVP Szczecin.

Autor: iStock

„Zawiadomienia złożone przez NIK dotyczą: PKN ORLEN i firm zależnych od tego koncernu – PGNiG SA, Energa SA oraz Sigma Bis SA – oraz zależnych od PZU spółek: Alior Bank SA oraz Link4. 

Część tych firm była wcześniej wielokrotnie kontrolowana przez Izbę, m.in. w 2017 r. Orlen i Energa, kiedy to Najwyższa Izba Kontroli również sprawdzała wydatki na sponsoring i usługi medialne. Prezesem zarządów obu tych firm był wówczas obecny prezes PKN Orlen Daniel Obajtek” – informuje Najwyższa Izba Kontroli.

I dodaje, że Fundacja Orlen Fundacja Energa, Fundacja BGK im. J.K. Steczkowskiego oraz Fundacja PGNiG im. I. Łukasiewicza uniemożliwiły przeprowadzenie kontroli. Za to także Izba doniosła do prokuratury.

Ogromne pieniądze

NIK przyjrzała się wydatkom państwowych firm na promocję. Każdy, kto oglądał telewizję w ostatnich latach, bez trudu mógł zauważyć, że mnóstwo jest w niej reklam tego rodzaju firm. To zjawisko, które wcześniej nie było tak intensywne. 

Dało się także zauważyć, że w niektórych mediach – tych przychylniejszych władzy – spotów jest więcej niż w stacjach, które rządy PiS oceniały krytycznie.

Często pieniądze wypływały nie wprost do mediów, ale poprzez fundacje zależne od spółek. Jak wylicza NIK w latach 2017-2021 suma takich darowizn wyniosła 841 mln zł, a to dane tylko z 10 państwowych firm. 

Nikt tego nie kontrolował

„NIK nie stwierdziła istotnych nieprawidłowości dotyczących udzielania darowizn w ośmiu z 9 skontrolowanych spółek (poza KGHM). Izba zwraca jednak uwagę na to, że spółki nie analizowały ani rzeczywistych potrzeb fundacji, które same utworzyły, ani sprawozdań z ich działalności, nie oceniały też, czy przekazując fundacjom pieniądze, osiągnęły istotne z puntu widzenia interesu publicznego efekty promocyjno-wizerunkowe” – zaznaczają kontrolerzy.

Karmienie propagandy

Same spółki wydawały też pieniądze w mediach. I to nie małe. NIK doliczył się ponad 4,6 tys. umów na ok. 1 miliard złotych. Co roku były to setki milionów złotych.

Wydatki na usługi medialne:

  • 2017 r.: 162,2 mln zł,
  • 2018 r.: 205,4 mln zł,
  • 2019 r.: 281,9 mln zł,
  • 2020 r.: 183,3 mln zł,
  • 2021 r.: 203,8 mln zł.

„W przypadku telewizji najwięcej środków te firmy przeznaczyły na zakup usług medialnych w TVP. W 2021 r. wydały na ten cel ok. 26 mln zł, niewiele mniej – ok. 24 mln zł – na usługi medialne w Polsacie. 

Od 2019 r. skontrolowane spółki nie kupowały takich usług w stacji TVN” – podkreśla NIK.

To dobrze pokazuje jak pieniądze państwowych firm zasilały media sprzyjające władzy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

J23 17.01.2024 22:56
Wiem, że cywilizowani ludzie powinni powstrzymywać się od komentarzy ziejących nienawiścią, ale ile można słuchać tych bzdur, proszę wybaczyć ja mam już serdecznie dość, nowy rząd próbuje to uporządkować, ale tego "betonu" nie można tak szybko zutylizować. Życzę wytrwałości w dążeniu do słusznego celu.

super 17.01.2024 16:09
Wezmą się za Mateckiego, za to co robił wcześniej.

uważam, że 17.01.2024 14:50
Tym Judaszom pisowskim nominatom płacili za szczucie duże pieniądze z naszych podatków. Powinni je zwrócić.

FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama