Jak podaje serwis naukawpolsce.pl reklamy skierowane do młodzieży na platformach mediów społecznościowych generują ogromne przychody, wynoszące łącznie prawie 11 miliardów dolarów - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Harvardu. Jednocześnie, reklamy te mogą negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne młodych odbiorców.
Wyniki analizy przeprowadzonej przez badaczy z Harvard T.H. Chan School of Public Health dowodzą, że istnieje pilna potrzeba wprowadzenia rządowych regulacji dotyczących platform mediów społecznościowych. Wielu decydentów próbuje już ograniczyć praktyki w mediach społecznościowych, które mogą prowadzić do depresji, stanów lękowych czy zaburzeń odżywiania.
Prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanego w "PLOS ONE" badania, podkreśla, że choć platformy mediów społecznościowych twierdzą, że są w stanie samodzielnie regulować swoją działalność w celu zmniejszenia szkód wyrządzanych młodym ludziom, to wciąż nie podjęły skutecznych działań. Według naukowców, obecna sytuacja wynika z ogromnych korzyści finansowych, jakie płyną z reklam, które skierowane są do młodych użytkowników.
Badacze opierając się na danych z różnych ankiet publicznych i badań rynkowych z lat 2021 i 2022, oszacowali liczbę młodych użytkowników Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikToka, X (dawniej Twittera) i YouTube'a oraz powiązane z nimi przychody z reklam. Na tej podstawie stworzyli model symulacyjny, który oszacował, ile z reklamowy przypadało na każdą z platform w Stanach Zjednoczonych w roku 2022.
Wyniki analizy wykazały, że YouTube miał 49,7 miliona użytkowników poniżej 18 roku życia, TikTok - 18,9 miliona, Snapchat - 18 milionów, Instagram - 16,7 miliona, Facebook - 9,9 miliona, a X - 7 milionów. Łącznie te platformy wygenerowały blisko 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, które miały na celu dotarcie do młodych użytkowników. Z tego 2,1 miliarda dolarów pochodziło od dzieci w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od młodzieży w wieku 13–17 lat.
Z analizy wynika, że największe przychody z reklam skierowanych do młodzieży poniżej 12 roku życia osiągnęło YouTube (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów).Natomiast największe przychody z reklam dla użytkowników w wieku 13-17 lat przypadały na Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów).
Analiza wykazała również, że w przypadku Snapchata 41 proc. ogólnych przychodów tej platformy pochodziło z reklam skierowanych do osób poniżej 18. roku życia. W przypadku TikToka było to 35 proc., YouTube’a - 27 proc., a Instagrama 16 proc.
Dr Amanda Raffoul, główna autorka badania, podsumowuje, że odkrycie, iż platformy mediów społecznościowych osiągają znaczne przychody z reklam dotyczących młodych ludzi, pokazuje potrzebę większej przejrzystości danych oraz interwencji w zakresie zdrowia publicznego i regulacji rządowych.
Napisz komentarz
Komentarze