Dlatego ClickMeeting, platforma do pracy, szkoleń oraz webinarów, sprawdziła, co wiemy o bezpieczeństwie w sieci. Czy jesteśmy świadomi cyberzagrożeń i naszej prywatności w trakcie nauki zdalnej.
Jak reagować na cyberzagrożenia?
Badanie pokazało, że aż 78 proc. Polaków jest świadomych, jakie zagrożenia mogą się wiązać z bezpieczeństwem oraz prywatnością w edukacji online. 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat, a 5 proc. uważa, że nie jest zaznajomiona z tym tematem.
Autorzy badania zapytali również uczestników o to, czy wiedzą, jak reagować, gdyby mieli kontakt z cyberzagrożeniem. Taką wiedzę ma 42 proc. ankietowanych. Tyle samo zaznaczyło odpowiedź: trudno powiedzieć, a 16 proc. – po prostu nie wie.
Czego jeszcze się boimy?
Ankietowani zostali również zapytani o to, jakie są główne zagrożenia związane z prywatnością i bezpieczeństwem w związku z nauką zdalną/hybrydową. Najwyższy odsetek – 64 proc. respondentów – obawia się kradzieży danych oraz dostępu osób nieuprawnionych do prywatnych urządzeń.
Kolejne wskazane zagrożenia to:
• przekazanie danych przez platformę edukacyjną innym firmom (44 proc.),
• wyciek informacji o adresie IP lub położeniu (42 proc.),
• wykorzystanie danych do szkolenia AI i projektowania nowych technologii (36 proc.),
• inne (6 proc.).
Jesteśmy coraz bardziej świadomi, ale…
– Wyniki ankiety pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa online, również w trakcie edukacji na odległość. Niepokojące jest jednak to, że ponad połowa badanych (58 proc.) nie wie lub nie jest pewna, w jaki sposób należy zareagować w kontakcie z cyberzagrożeniem – komentuje Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting.
I dodaje: – Respondenci obawiają się również zagrożeń związanych z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. Badanie pokazuje więc konieczność wprowadzenia silniejszych zabezpieczeń, regularnych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz surowszych regulacji prawnych.
Jak poprawić bezpieczeństwo?
Osoby biorące udział w badaniu ClickMeeting wskazały, jak bezpieczeństwo oraz ochronę prywatności w trakcie zajęć online. Na czele wymagań znalazły się:
• wprowadzenie silniejszych zabezpieczeń (68 proc.),
• regularne szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa (50 proc.),
• wypracowanie surowszych regulacji prawnych dotyczących zajęć online (40 proc.).
• większa transparentność platform w zakresie gromadzenia danych (34 proc.),
• inne (4 proc.).
Nasza prywatność w sieci
Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie, czy kiedykolwiek doświadczyli naruszenia prywatności podczas zajęć online, na przykład wycieku danych osobowych.
• 71 proc. respondentów nie miało do czynienia z taką sytuacją;
• 21 proc. nie było pewnych, czy do tego doszło;
• 8 proc. doświadczyło tego rodzaju zagrożenia.
Napisz komentarz
Komentarze