Jak pokazują badania opinii, więcej wydamy na prezenty, za to zamierzamy oszczędzać na żywności. Wielu Polaków będzie szukało okazji zakupowej podczas Black Friday. A zakupy najchętniej robimy w sklepach stacjonarnych, bo łatwiej nam wtedy kontrolować wydatki.
Mniej wydamy na żywność
Według badanie GfK – an NIQ Company 33 proc. ankietowanych – jak podał portal dlahandlu.pl – zamierza oszczędzać na wydatkach na produkty spożywcze. Czy to oznacza, że Boże Narodzenie 2023 będzie skromniejsze?
– Polacy to silni tradycjonaliści, którzy nie wyobrażają sobie świąt bez obficie zastawionego stołu – odpowiada Dominika Grusznic-Drobińska z GfK – an NIQ Company.
I dodaje: – Teraz badani deklarują dużą ostrożność i zapowiadają rozsądne zakupy, jednak nie jest do końca oczywiste. Jako główny powód mniejszych zakupów wskazujemy chęć ograniczenia marnowanego jedzenia. Decyduje zatem poczucie odpowiedzialności, a nie wyłącznie stan portfeli.
Na czym jeszcze będziemy oszczędzali?
Jednak – jak pokazuje badanie – najczęstszymi kategoriami, na których Polacy będą oszczędzali są:
• odzież, obuwie, dodatki (42 proc.),
• rozrywka poza domem (38 proc.),
• energia elektryczna (36 proc.).
Tyle że… – Okres świąteczno-noworoczny to czas zazwyczaj bardzo dużych zakupów i trudno kierować się wówczas wyłącznie zdrowym rozsądkiem. Nasza potrzeba oszczędzania w wielu przypadkach może przegrywać z silnymi pokusami, a na to właśnie liczą detaliści i producenci – podkreśla cytowana przez portal Dominika Grusznic-Drobińska.
Planujemy uważać na promocje
60 proc. Polaków – według badania – planuje powstrzymać się od kupowania zbędnych produktów i bardziej uważać na kuszący urok promocji. To – jak zauważają autorzy opracowania – ważna informacja dla firm planujących kampanie sprzedażowe na święta.
– Aż 43 proc. Polaków deklaruje, że będzie wybierało najtańsze produkty spożywcze, a najniższa cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium zakupów – podkreśla Grusznic-Drobińska.
Poza tym… – Już blisko co trzeci Polak zamierza kupować polskie produkty. Ponad 25 proc. deklaruje także, że będzie sięgać po żywność, którą określa jako „bezpieczną dla zdrowia”.
Ile planujemy wydać na prezenty?
W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty wydamy więcej niż w 2022. Najczęstszym wyborem – jak pokazuje raport firmy Strategy&Polska – są odzież i biżuteria. Na tę pierwszą wydamy o ponad 5 proc. więcej, a u jubilerów zostawimy 4 proc. więcej niż przed rokiem.
Jak podał Dziennik.pl, świąteczne prezenty chce kupić ponad 70 proc. Polaków. I planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 r. Średnio około 1000 zł.
Napisz komentarz
Komentarze