Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 08:29
Reklama
Reklama
Reklama

Boże Narodzenie szykuje się skromniejsze niż zwykle

Powoli zbliżają się święta. To czas, kiedy zastanawiamy się, ile nas będą kosztowały. Pewne jest jedno: w grudniu będziemy musieli nieco zacisnąć pasa. Jak bardzo?
Boże Narodzenie szykuje się skromniejsze niż zwykle
Zastaw się, a postaw się?

Autor: iStock

Jak pokazują badania opinii, więcej wydamy na prezenty, za to zamierzamy oszczędzać na żywności. Wielu Polaków będzie szukało okazji zakupowej podczas Black Friday. A zakupy najchętniej robimy w sklepach stacjonarnych, bo łatwiej nam wtedy kontrolować wydatki.

Mniej wydamy na żywność

Według badanie GfK – an NIQ Company 33 proc. ankietowanych – jak podał portal dlahandlu.pl – zamierza oszczędzać na wydatkach na produkty spożywcze. Czy to oznacza, że Boże Narodzenie 2023 będzie skromniejsze? 

– Polacy to silni tradycjonaliści, którzy nie wyobrażają sobie świąt bez obficie zastawionego stołu – odpowiada Dominika Grusznic-Drobińska z GfK – an NIQ Company. 

I dodaje: – Teraz badani deklarują dużą ostrożność i zapowiadają rozsądne zakupy, jednak nie jest do końca oczywiste. Jako główny powód mniejszych zakupów wskazujemy chęć ograniczenia marnowanego jedzenia. Decyduje zatem poczucie odpowiedzialności, a nie wyłącznie stan portfeli.

Na czym jeszcze będziemy oszczędzali?

Jednak – jak pokazuje badanie – najczęstszymi kategoriami, na których Polacy będą oszczędzali są:

• odzież, obuwie, dodatki (42 proc.), 

• rozrywka poza domem (38 proc.),

• energia elektryczna (36 proc.). 

Tyle że… – Okres świąteczno-noworoczny to czas zazwyczaj bardzo dużych zakupów i trudno kierować się wówczas wyłącznie zdrowym rozsądkiem. Nasza potrzeba oszczędzania w wielu przypadkach może przegrywać z silnymi pokusami, a na to właśnie liczą detaliści i producenci – podkreśla cytowana przez portal Dominika Grusznic-Drobińska. 

Planujemy uważać na promocje

60 proc. Polaków – według badania – planuje powstrzymać się od kupowania zbędnych produktów i bardziej uważać na kuszący urok promocji. To – jak zauważają autorzy opracowania – ważna informacja dla firm planujących kampanie sprzedażowe na święta.

– Aż 43 proc. Polaków deklaruje, że będzie wybierało najtańsze produkty spożywcze, a najniższa cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium zakupów – podkreśla Grusznic-Drobińska.

Poza tym… – Już blisko co trzeci Polak zamierza kupować polskie produkty. Ponad 25 proc. deklaruje także, że będzie sięgać po żywność, którą określa jako „bezpieczną dla zdrowia”.

Ile planujemy wydać na prezenty?

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty wydamy więcej niż w 2022. Najczęstszym wyborem – jak pokazuje raport firmy Strategy&Polska – są odzież i biżuteria. Na tę pierwszą wydamy o ponad 5 proc. więcej, a u jubilerów zostawimy 4 proc. więcej niż przed rokiem.

Jak podał Dziennik.pl, świąteczne prezenty chce kupić ponad 70 proc. Polaków. I planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 r. Średnio około 1000 zł.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama