Statystyczne gospodarstwo domowe – jak wynika z nowego Barometru Providenta – wyda na nadchodzące święta ponad 300 zł więcej niż przed rokiem.
- 1000-2000 zł przeznaczy na nie 36,6 proc. Polaków.
- 2000 zł i więcej wyda co piąty ankietowany.
- 500 zł i mniej wyda niewiele mniejszy odsetek badanych.
Średnio Polacy zamierzają przeznaczyć na święta 1259 zł, czyli o 307 zł więcej niż rok wcześniej i o 500 zł więcej niż w 2020 roku.
– Wyniki badania pokazują, że w tym roku wydatki świąteczne pochłoną większą część naszego budżetu – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska, dla Newserii.
Mężczyźnie planują wydać więcej niż kobiety
Wydatki Polaków na Boże Narodzenie wyraźnie rosną. To m.in. efekt inflacji, która w październiku wyniosłą już 17,9 proc. Jeśli chodzi o żywność, to była jeszcze wyższa i wyniosła 22 proc. w ujęciu rocznym.
Znacznie droższe niż w ubiegłym roku będzie np. pieczenie ciast – mąka podrożała o ponad 45 proc., sery i twarogi – o blisko 29 proc., jajka – o blisko 22 proc., oleje i tłuszcze – o ponad 38 proc. Rekordzistą w tej kategorii jest cukier – droższy aż o 98 proc. w porównaniu z październikiem 2021 roku.
Duże podwyżki cen dotyczą także mięsa – wołowina podrożała o 30,8 proc., drób – o 42,3 proc., a wieprzowina – o 27,1 proc. Za ryby i owoce morza płacimy o 22,6 proc. więcej niż rok temu.
– Na tegoroczne święta więcej planują wydać mężczyźni, którzy deklarują, że przeznaczą na ten cel średnio o 200 zł więcej niż kobiety, a także osoby z najmłodszej badanej grupy wiekowej pomiędzy 18 a 25 rokiem życia. One prawdopodobnie planują w te święta kupić więcej prezentów – uważa Karolina Łuczak, cytowana przez Newserię.
Oszczędną gwiazdkę planują z kolei seniorzy, którzy zamierzają wydać średnio 1010 zł. Średni co czwarty przeznaczy jednak na ten cel nawet dwukrotnie niższą kwotę.
Tegoroczny hit prezentowy: pieniądze i bony
Barometr pokazuje też, że Polacy są dość praktyczni w wyborze świątecznych prezentów. Największą popularnością cieszą się pieniądze lub bony na zakupy, które dają nam możliwość samodzielnego wyboru prezentu.
– Są tegorocznym hitem. Podobnie zresztą jak w roku ubiegłym – dodaje Karolina Łuczak.
Popularnością cieszą się również:
- kosmetyki i perfumy (15,5 proc.),
- odzież i obuwie (9,9 proc.),
- elektronika (8,8 proc.).
Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni liczą też na biżuterię (12,4 proc./2,5 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (20,2 proc./10,4 proc.). Natomiast panowie chętniej zobaczą pod choinką prezent związany z elektroniką (15,9 proc./2,3 proc.). Nieco ponad 13 proc. badanych wciąż jednak nie wie, jaki prezent chciałoby otrzymać. Ale…
– …55 proc. badanych deklaruje, że ma nadzieję, że coś dostanie – mówi rzeczniczka Providenta.
Jak sfinansujemy organizację świąt?
– Mniej osób niż w poprzednich latach jest w stanie pozwolić sobie na sfinansowanie świąt z bieżących dochodów – w tym roku taką możliwość deklaruje 60 proc. badanych, podczas gdy w ubiegłym ten odsetek sięgał 75 proc. – zauważa rzeczniczka Providenta. – Zwykle będziemy sięgać po oszczędności, w wyjątkowych sytuacjach będziemy pożyczać pieniądze od rodziny i przyjaciół, a w ostateczności – od instytucji finansowych.
Napisz komentarz
Komentarze