Hybrydy efektownie rozpoczęły rok 2021 na zachodniopomorskich torach (w styczniu miały oficjalną premierę) i zakończenie roku również będzie „hybrydowe”. W przyszłym tygodniu w Szczecinie zostaną zaprezentowane najnowsze z siedmiu zakupionych pojazdów. To finalizacja umowy województwa zachodniopomorskiego z NEWAG SA – producentem dwunapędowych pociągów.
- Pomorze Zachodnie to pierwszy region w Polsce, gdzie nie tylko po drogach, ale także po torach jeżdżą pojazdy hybrydowe. Nowoczesne, przyjazne środowisku, wygodne i bezpieczne – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Jesteśmy krajowym liderem w jakości taboru i jakości usług w regionalnych przewozach kolejowych. Z dumą informujemy, że w tym roku na zachodniopomorskich torach pojawiło się aż siedem hybryd. I zapewniamy, że to nie jest nasze ostatnie słowo, jeśli chodzi o nowoczesne pociągi.
Pojazdy z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym, to nowość na polskich szlakach kolejowych. Województwo zachodniopomorskie w 2020 r. zamówiło dwie hybrydy, które rozpoczęły służbę w styczniu br. Kursują na trasie ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina, zachwycając nowoczesnym wyposażeniem, wygodnymi fotelami, przestronnym wnętrzem i efektownym malowaniem – bursztynowym i jasnozielonym.
W umowie z producentem – firmą Newag, zabezpieczono tzw. prawo opcji – możliwość zakupu do 10 kolejnych pojazdów. Województwo skorzystało z tego zapisu, zamawiając jeszcze pięć hybryd. W lipcu przyjechały dwie, w tym „morski pociąg”, który dotarł pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Teraz hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim uzupełniają kolejne trzy. Ich malatura będzie symbolizować ekologiczny, zielony region.
Oficjalnie zaprezentowane zostaną 22 grudnia (środa) 2021 r. o godz. 11.30 na stacji Szczecin – Główny (peron 1). Kilkadziesiąt minut później zabiorą pierwszych pasażerów. Podróż rozpocznie się w świątecznym klimacie pachnących pierników i gorącej czekolady. Słodkości i inne niespodzianki przygotowuje marszałek Olgierd Geblewicz.
Ekologia na torach
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) będą obsługiwać połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Jedna hybryda na torach to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej! Siedem takich pojazdów oznacza ograniczenie emisji CO2 o prawie 930 ton! A tlenku azotu (NO2) o ponad 3 tony. Do atmosfery trafia również mniej sadzy HS (ponad 600 kg), a oszczędności paliwa przekraczają 500 ton. Odzysk energii elektrycznej wytworzonej w procesie hamowania szacowany jest na 404 GWh (dane uwzględniają eksploatację siedmiu pojazdów przez okres 12 miesięcy).
Klima, internet, rowery
Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Na siedem pojazdów hybrydowych województwo zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu środkami Unii Europejskiej.
Napisz komentarz
Komentarze