Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 05:35
Reklama
Reklama
Reklama

Zobaczcie najnowsze hybrydy! Będzie prezentacja trzech najnowszych pociągów

Kolejne nowoczesne pojazdy z podwójnym napędem rozpoczynają służbę na Pomorzu Zachodnim. Oficjalna prezentacja hybryd - piątej, szóstej i siódmej - zakupionych przez województwo zachodniopomorskie odbędzie się 22 grudnia 2021 r. na stacji Szczecin Główny. Pociągi będą obsługiwać połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek.
Zobaczcie najnowsze hybrydy! Będzie prezentacja trzech najnowszych pociągów

Autor: Fot. UMWZ

Hybrydy efektownie rozpoczęły rok 2021 na zachodniopomorskich torach (w styczniu miały oficjalną premierę) i zakończenie roku również będzie „hybrydowe”. W przyszłym tygodniu w Szczecinie zostaną zaprezentowane najnowsze z siedmiu zakupionych pojazdów. To finalizacja umowy województwa zachodniopomorskiego z NEWAG SA – producentem dwunapędowych pociągów.

 - Pomorze Zachodnie to pierwszy region w Polsce, gdzie nie tylko po drogach, ale także po torach jeżdżą pojazdy hybrydowe. Nowoczesne, przyjazne środowisku, wygodne i bezpieczne – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Jesteśmy krajowym liderem w jakości taboru i jakości usług w regionalnych przewozach kolejowych. Z dumą informujemy, że w tym roku na zachodniopomorskich torach pojawiło się aż siedem hybryd. I zapewniamy, że to nie jest nasze ostatnie słowo, jeśli chodzi o nowoczesne pociągi.

 Pojazdy z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym, to nowość na polskich szlakach kolejowych. Województwo zachodniopomorskie w 2020 r. zamówiło dwie hybrydy, które rozpoczęły służbę w styczniu br. Kursują na trasie ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina, zachwycając nowoczesnym wyposażeniem, wygodnymi fotelami, przestronnym wnętrzem i efektownym malowaniem – bursztynowym i jasnozielonym.

 W umowie z producentem – firmą Newag, zabezpieczono tzw. prawo opcji – możliwość zakupu do 10 kolejnych pojazdów. Województwo skorzystało z tego zapisu, zamawiając jeszcze pięć hybryd. W lipcu przyjechały dwie, w tym „morski pociąg”, który dotarł pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Teraz hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim uzupełniają kolejne trzy. Ich malatura będzie symbolizować ekologiczny, zielony region.

Oficjalnie zaprezentowane zostaną 22 grudnia (środa) 2021 r. o godz. 11.30 na stacji Szczecin – Główny (peron 1). Kilkadziesiąt minut później zabiorą pierwszych pasażerów. Podróż rozpocznie się w świątecznym klimacie pachnących pierników i gorącej czekolady. Słodkości i inne niespodzianki przygotowuje marszałek Olgierd Geblewicz.

 Ekologia na torach

Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) będą obsługiwać połączenia na trasach częściowo zelektryfikowanych, m.in. Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.

Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Jedna hybryda na torach to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej! Siedem takich pojazdów oznacza ograniczenie emisji CO2 o prawie 930 ton! A tlenku azotu (NO2) o ponad 3 tony. Do atmosfery trafia również mniej sadzy HS (ponad 600 kg), a oszczędności paliwa przekraczają 500 ton. Odzysk energii elektrycznej wytworzonej w procesie hamowania szacowany jest na 404 GWh (dane uwzględniają eksploatację siedmiu pojazdów przez okres 12 miesięcy).

 Klima, internet, rowery

Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

 Na siedem pojazdów hybrydowych województwo zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu środkami Unii Europejskiej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama