Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 20:28
Reklama
Reklama
Reklama

600 kilometrów dróg pod nadzorem kamer Odcinkowego Pomiaru Prędkości

Ponad pół miliona wykroczeń – to efekt pracy fotoradarów w pierwszym półroczu. Z tego blisko 95 tys. zdarzeń zarejestrowały urządzenia Odcinkowego Pomiaru Prędkości.
600 kilometrów dróg pod nadzorem kamer Odcinkowego Pomiaru Prędkości

Autor: iStock

Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w tym roku na drogach pracuje 527 fotoradarów. Każdy z nich wykrył w pierwszym półroczu ponad 770 wykroczeń. W tym samym czasie pracowały 32 urządzenia Odcinkowego Pomiaru Prędkości. Ich skuteczność – niemal 3 tys. zarejestrowanych zdarzeń.

– W ubiegłym roku policja odnotowała prawie 23 tys. wypadków na drogach publicznych. Jeśli przyjrzymy się statystykom, to zauważymy pewną prawidłowość – od lat najważniejsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. To zawsze numer jeden i dwa. Ta prawidłowość pokazuje, jak ważne zadanie stoi przed systemami kontroli prędkości, szczególnie OPP. Sygnały o ich skuteczności płyną m.in. od zarządców dróg, kontroli transportu, a także NIK, której raport pokazał, że pomiary odcinkowe rejestrują średnio o połowę więcej wykroczeń niż fotoradary – powiedział serwisowi motofakty.pl Aleksander Dębski, Kierownik Produktów ITS w Sprint SA.

39 nowych urządzeń OPP

Według systemu CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych kontrolą OPP spadła o 57 proc., co przełożyło się na 71 proc. mniej ofiar śmiertelnych i o 56 proc. mniej rannych w wypadkach.

Obecnie – jak podają motofakty.pl – pod kontrolą OPP jest 171,1 km tras. Odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też się pojawią. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r.

Lista nowych punktów odcinkowego pomiaru prędkości

- woj. mazowieckie, S7, obwodnica miasta Białobrzegi

- woj. mazowieckie, DK 50, obwodnica miasta Mszczonów

- woj. mazowieckie, DW 579, Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki

- woj. mazowieckie, DW 719, Kanie – Otrębusy

- woj. łódzkie, A1, Pomorzany – Bociany

- woj. łódzkie, S14, Dobroń – Pabianice Północne

- woj. łódzkie, DP 1120E, Chocianowicka – Łaskowice

- woj. łódzkie, DW 485, Bychlew – Jadwinin

- woj. łódzkie, DK 70, Mokra Prawa

- woj. podkarpackie, DK 9, Nowa Dęba od Łagockiego 113 do Korczaka 16

- woj. podkarpackie, DK 19, Dukla, Trakt Węgierski

- woj. podkarpackie, DK 77, Nisko, ul. Sandomierska

- woj. podkarpackie, DW 835, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka

- woj. podkarpackie, DP 1391, Nosówka, ul. Dębicka

- woj. dolnośląskie, A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie

- woj. dolnośląskie, DW 403, Bierzów – Przylesie

- woj. dolnośląskie, DG 105392D, Wrocław, ul. Jana III Sobieskiego

- woj. zachodniopomorskie, DK 10, Piecnik – Nieradz

- woj. zachodniopomorskie, DW 151, Łubianka – Brynka

- woj. lubuskie, DK 24, Chełmsko – Przytoczna

- woj. lubuskie, DK 27, Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzański

- woj. lubuskie, DK 32, Sudoł – Radomia

- woj. lubuskie, DW 132, Motylewo – Łupowo

- woj. małopolskie, A4, Balice – Rudno

- woj. małopolskie, Kęty, ul. Jana III Sobieskiego

- woj. śląskie, DK 88, Gliwice, Al. Jeziorańskiego

- woj. śląskie, DK 88, Zabrze, Al. Jeziorańskiego

- woj. śląskie, DW 902, Katowice, Trasa Renców

- woj. śląskie, DW 929, Jankowice – Świerklany

- woj. opolskie, DW 416, Kietlice – Klisino

- woj. wielkopolskie, A2, Leonia – Żdżary

- woj. wielkopolskie, S11, Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica

- woj. kujawsko-pomorskie, A1, Nowy Ciechocinek – Kałęczynek

- woj. kujawsko-pomorskie, DK 16, Rogoźno Zamek – Kłódka

- woj. kujawsko-pomorskie, DW 251, Rycerzewo

- woj. pomorskie, A1, Swarożyn

- woj. pomorskie, DW 211, Borowo, od ul. Gdańskiej do Turystycznej

- woj. lubelskie, DW 801, Gołąb

- woj. lubelskie, DW 844, Hrubieszów

System jest skuteczny

O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a „Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b „Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka.

– OPP nie są instalowane na złość kierowcom, ale właśnie z myślą o nich i poprawie bezpieczeństwa na drodze. Dają kierującym czas na odpowiednią reakcję i wymuszają utrzymanie bezpiecznej prędkości na dłuższym odcinku niż w przypadku fotoradaru. Dane statystyczne pokazują, że ten system jest skuteczny. W tej chwili OPP będzie spotykana coraz częściej na autostradach, drogach szybkiego ruchu i tunelach, bo właśnie tam sprawdzają się lepiej niż fotoradary – powiedział motofaktom.pl Aleksander Dębski.


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
FACEBOOK
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama