Potwierdzają to wnioski zawarte w najnowszym raporcie ManpowerGroup „Czego pragną pracownicy”. Wynika z nich, że aż 36 proc. pracowników chciałoby w miejscu zatrudnienia liczyć na wsparcie ich zdrowia psychicznego.
Chcemy mieć czysty umysł i rozwijać się
– Pandemia miała niebagatelny wpływ na pracowników i zauważalnie zmieniła ich hierarchię wartości. Wraz z wybuchem globalnego zagrożenia zdrowotnego, dbałość o dobrą kondycję psychiczną i fizyczną dla wielu osób stała się priorytetem. Szukając jednak rozwiązań na zapobieganie wypaleniu wśród pracowników należy się pochylić przede wszystkim nad jego przyczynami. Warto tu zaznaczyć, że są one bardzo różnorodne i zależą zarówno od indywidualnych predyspozycji danej osoby, jak i środowiska biznesowego, w którym się obraca – mówi Jolanta Jastrzębska, ekspertka ds. rozwoju i zarządzania karierą z Right Management w ManpowerGroup, cytowana w informacji prasowej.
Żeby zapobiegać złym stanom emocjonalnym, pracownicy chcieliby mieć do dyspozycji m.in. dodatkowe dni urlopu, które mogłyby pomóc w przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu – taką odpowiedź wskazało 51 proc. ankietowanych.
Innym pomysłem jest zapewnienie pracownikom większej elastyczności w wyborze miejsca i czasu pracy (44 proc.). Aby czuć się w pracy lepiej, chcemy się też rozwijać, co potwierdziło 39 proc. uczestników sondy. Niewiele mniej, bo 36 proc. osób, chciałoby mieć do dyspozycji dodatkowe dni wolne, żeby lepiej zadbać o swoje zdrowie psychiczne.
Większość pracowników czuje się dobrze
Respondentów ankiety zapytano również o to, jak określiliby swoje samopoczucie w obecnym miejscu. Ich odpowiedzi – choć niedoskonałe – dają pozytywny obraz. Tych dobrych odczuć jest więcej, niż złych. Pewność siebie odczuwa w kwestiach zawodowych 47 proc. zatrudnionych, 45 proc. z nich mówi o poczuciu bezpieczeństwa, a 39 proc. również o motywacji.
Niestety są również pracownicy, którzy nie czują się komfortowo. 27 proc. pytanych stwierdziło, że w pracy towarzyszy im znudzenie i brak motywacji. 19 proc. z nich odczuwa niepewność, a 18 proc. zmaga się z brakiem poczucia bezpieczeństwa.
– Bardzo istotna jest przejrzysta komunikacja, która bezpośrednio przekłada się na pozytywną atmosferę w pracy, która często jest kluczowym aspektem dobrego samopoczucia pracowników w firmie. Ważne jest także przydzielanie zadań zgodnie z poziomem kompetencji pracownika, a w przypadku pojawienia się trudności należy o nich rozmawiać i wspierać pracowników w radzeniu sobie ze stresem. Liderzy mogą także zadbać o wzmacnianie poczucie własnej wartości pracowników, zauważając osiągnięcia i udzielając pozytywnej informacji zwrotnej – radzi pracodawcom Jolanta Jastrzębska.
Napisz komentarz
Komentarze