Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 16:37
Reklama
Reklama
Reklama

Wojna trwa. Kolejne działania infuelcerów na celowniku urzędników. Posypią się kary?

Kary finansowe w wysokości nawet 10 procent obrotów. To może spotkać firmę współpracującą z gwiazdami internetu. Tym razem to influencerzy fitness.
Wojna trwa. Kolejne działania infuelcerów na celowniku urzędników. Posypią się kary?

Autor: iStock

- Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów – ostrzega prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jego najnowsze działania to ciąg dalszy wojny, jaką wytoczył wpływowym gwizdom sieci. Ta krucjata trwa od jakiegoś czasu i urzędnicy zaliczyli już pierwsze zwycięstwo. Pod koniec czerwca UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski – 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński – 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.

O co poszło? O brak współpracy przy wyjaśnianiu spraw biznesowych. Gwiazdy nie odpowiadały na pisma urzędników, którzy badali oznaczanie publikowanych w sieci treści. Dokładnie chodzi o fakt, że wiele materiałów influencerów nie było oznaczanych jako treści sponsorowane, reklamowe. To mogło fanów gwiazd wprowadzać w błąd. Mogli sądzić, że ich idol rzeczywiście poleca jakiś produkt, a w rzeczywistości wziął za to pieniądze.

Runda druga

Najnowsza odsłona walki ma jeszcze jeden wątek. - Upominaliśmy rynek od dawna o tym, aby reklamodawcy oraz sami influencerzy przejrzyście informowali o komercyjnym charakterze wpisów w mediach społecznościowych. Wskazywaliśmy określenia, które są niewystarczające i mogą tym samym wprowadzać odbiorców w błąd. Jeśli słowo „współpraca” tak bardzo przypadło twórcom do gustu, to powinni oni wówczas wyraźnie określać jej charakter np. jako komercyjna/reklamowa, aby nie pozostawiać swoim odbiorcom wątpliwości – wyjaśnia Chróstny.

Jego urząd wszczął właśnie 4 kolejne postępowania stawiając zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. „Zarzut kryptoreklamy postawiony został spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka zawierała z twórcami umowy, w których zobowiązywała się do zapłaty za publikację postów i relacji na Instagramie na temat produkowanych przez nią suplementów diety i innych produktów. W korespondencji z twórcami namawiała ich do stosowania niejasnych oznaczeń, sprzecznie do zaleceń komunikowanych od samego początku przez Urząd. Influencerzy mieli bowiem oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu” – wyjaśnia UOKiK.

Kolejne zarzuty dotyczą niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych. Już zebrano odpowiednie dowody, a urzędnicy uważają, że błąd nie jest wynikiem zaniedbania influencerów, ale ich postępowania zgodnie z wytycznymi reklamodawców.

Kogo na celownik wziął urząd?

To influencerzy z branży fitness:

  • Katarzyna Dziurska,
  • Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba,
  • Piotr Lisek.

„Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru tych postów oraz relacji” – dodaje urząd.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
FACEBOOK
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: erollTreść komentarza: Pseudozabawa smarkaczy.Data dodania komentarza: 1.11.2024, 14:32Źródło komentarza: Ukradł defibrylator i porzucił. Jest poszukiwany [WIDEO]Autor komentarza: jego pseudonimTreść komentarza: Przychlast!Data dodania komentarza: 1.11.2024, 13:54Źródło komentarza: Ukradł defibrylator i porzucił. Jest poszukiwany [WIDEO]Autor komentarza: koniecznieTreść komentarza: Z odsetkami proszę!Data dodania komentarza: 1.11.2024, 13:51Źródło komentarza: Co z systemem alimentacyjnym? Politycy obiecali, więc czego się spodziewać?Autor komentarza: SzymekTreść komentarza: Pozbył się pisowskich adwokatów co jest znamienne.Data dodania komentarza: 1.11.2024, 13:45Źródło komentarza: Paweł Szopa wraca do Polski. Odzież Red is Bed promowały prezydent i premierAutor komentarza: olderTreść komentarza: Też dziś byłem na Centralnym, zapalić znicz dziadkom. Zwolnijmy trochę, pomyślmy i wspomnijmy tych, którzy już odeszli ale dzięki naszej pamięci będą wciąż wspominaniData dodania komentarza: 1.11.2024, 12:42Źródło komentarza: Najstarsze cmentarze w Szczecinie i innych regionach PolskiAutor komentarza: szczecinianinTreść komentarza: Nasz cmentarz zaprojektowany został na wzór obiektów w Wiedniu i Hamburgu. Miał wpisywać się w niemiecką koncepcję miejskiego ogrodu. Jego historia jest niezwykle ciekawa i mimo że powstał w 10901 r. wiąże się z przemianami, zachodzącymi w mieście pod koniec XIX wieku. W czasie II Wojny Światowej grzebano tu ofiary bombardowań, a po 1945 roku Polacy zaczęli chować tu swoich bliskich. I tak jest po dziś dzień.Data dodania komentarza: 1.11.2024, 12:06Źródło komentarza: Najstarsze cmentarze w Szczecinie i innych regionach Polski
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama