Rok 1883. W trasę wyrusza pociąg Orient Express. Nie jest to jednak zwykły skład, którym przemieszczają się przeciętni pasażerowie. Luksusowymi wagonami podróżują artyści, dyplomaci, biznesmeni. Ta przyjemność nie jest dostępna dla każdego. Mogą sobie pozwolić na nią tylko naprawdę zamożni. Bo Orient Express to synonim elegancji, szyku, przepychu i perfekcji.
Tym niezwykłym pociągiem podróżowali najbogatsi ludzie świata. Najpierw na trasie Paryż-Stambuł, później na krótszych trasach – do Bukaresztu, Budapesztu i Wiednia. Ostatni raz w trasę kultowy pociąg wyjechał w 2009 roku.
Orient Express w Polsce
Kiedy jego czas świetności minął, Orient Express stał się mobilnym muzeum. 34 lata temu, jako eksponat i atrakcja turystyczna wyruszył w 19-dniową trasę z Paryża przez Berlin, Warszawę, Moskwę i Pekin aż do Hongkongu. I – jak się później okazało – Polska odegrała w tej podróży kluczową rolę.
Siedem lat temu w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy z Białorusią odkryto aż 17 oryginalnych wagonów tego legendarnego składu – 12 sypialnych, trzy wypoczynkowe i restauracyjny. Wówczas podjęto decyzję o przetransportowaniu ich do Francji, gdzie przez lata pracowano nad przywróceniem im dawnej świetności.
Z ekranu do rzeczywistości
Choć pociąg legenda zjechał z torów wiele lat temu, wciąż budził ciekawość. Tak jak przez wiele lat wcześniej. Trafił także na łamy książek i ekrany.
Pisała o nim m.in. popularna angielska autorka kryminałów Agatha Christie (1890-1976) w swojej głośnej powieści „Morderstwo w Orient Express” z 1934 roku. Na jej podstawie powstały trzy ekranizacje pod tymi samymi tytułami: jedna w 1974 roku, druga w 2001 i trzecia w 2017 roku.
W 2006 roku fabułę powieści angielskiej pisarki wykorzystano również do stworzenia gry komputerowej.
Wkrótce pasażerowie będą mogli podziwiać Orient Express osobiście. W 2024 roku, jeszcze przed rozpoczęciem igrzysk olimpijskich w Paryżu, pociąg ma ponownie wyjechać w trasę – już odrestaurowany.
Trochę historii
Orient Express kursował w ramach działalności międzynarodowej spółki Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Pomysłodawcą i założycielem był Belg Georges Nagelmackers. Trasa o długości 2880 km wiodła z dworca wschodniego w Paryżu do Konstantynopola (dzisiejszy Stambuł).
Pierwszy skład wyruszył 4 października 1883 roku. Był to symbol komfortu i bogactwa. Luksusowe wagony sypialne i wagony restauracyjne słynące ze swej kuchni sprawiły, że pociągiem podróżowały osoby arystokratycznego pochodzenia, dyplomaci i ludzie biznesu.
Na trasie z Paryża do Stambułu przez Monachium, Wiedeń, Budapeszt, Bukareszt i Warnę pociąg kursował w latach 1883-1914, 1919-1939 oraz 1945-1977. (Wikipedia)
Napisz komentarz
Komentarze