Z przygotowaniem bywa różnie
Jak wynika z informacji BIG InfoMonitor, nawet jednej trzeciej firm w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw nie udało się przywrócić obrotów sprzed pandemii. Już 15 grudnia wejdą w życie zapowiadane przez ministerstwo zdrowia obostrzenia, które kolejny raz postawią losy biznesmenów pod znakiem zapytania. Niespełna 30 proc. przedsiębiorców pozytywnie ocenia swoje przygotowanie do nadchodzących utrudnień. Wśród pozostałych nastroje są nieco mniej entuzjastyczne.
Instytut badań Keralla Research na zlecenie rejestru dłużników zapytał przedstawicieli MŚP o to, czy w ogóle można przygotować się na lockdown. Twierdząco odpowiedziało 28,4 proc. pytanych. 35,8 proc. z nich nie widzi takiej możliwości w żadnym stopniu. 30,4 proc. respondentów uważa, że bywa różnie, natomiast 5,4 proc. uczestników sondażu wskazało odpowiedź „Nie wiem, trudno powiedzieć”. W kolejnej ankiecie aż 52 proc. pytanych uznało, że ich firmy przygotowane są „raczej dobrze”; a 16,4 proc. „zdecydowanie dobrze”. Tylko 10,8 proc. przedstawicieli firm odpowiedziało, że „zdecydowanie źle”.
Co zrobić, aby przetrwać kryzys?
„Obecnie 38 proc. mikro, małych i średnich firm informuje, że wiedzie im się tak samo lub nawet lepiej niż przed pandemią, choć byli narażeni na jej przykre konsekwencje. Warto skorzystać z ich doświadczeń, szczególnie, że wciąż spora część MŚP, bo 33 proc. nie przywróciła sprzedaży sprzed COVID-19 i kolejne utrudnienia jeszcze mogą pogorszyć sytuację. Na pandemię przedsiębiorcy nie mają szczególnego wpływu, dobrze jest więc zadbać o to, na co można jednak wpłynąć (…)” – wyjaśnia Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Chcąc stworzyć pewnego rodzaju wskazówki dla przedsiębiorców, za pośrednictwem Keralla Research, rejestr dłużników zapytał tych, którym udało się przebrnąć obronną ręką przez lockdown, jakie czynniki najskuteczniej wpłynęły na ich sukces. Okazuje się, że kluczową rolę odegrało utrzymanie zatrudnienia (33 proc. spośród wszystkich odpowiedzi). 24,3 proc. przedstawicieli sektora MŚP wskazało, że zwiększył się popyt na oferowane przez nich produkty. 18 proc. badanych postawiło na utrzymanie konkurencyjnych cen. 12,2 proc. ankietowanych uważa, że udało im się przetrwać dzięki nieprzerwanym łańcuchom dostaw; 10,6 proc. polegało na wsparciu ze strony państwa; 9,5 proc. firm dbało o płynność finansową i spływ należności. Tylko 4,8 proc. pytanych uważa, że pandemia nie dotknęła ich branż. Pozostali przedsiębiorcy m.in.: podnieśli ceny, zainwestowali w sprzedaż online, przebranżowili swoją działalność lub wzięli kredyt.
Napisz komentarz
Komentarze